Relief perspektywiczny w architekturze baroku/Illusionistic relief in Baroque architecture 31
S. Croce (ukończonym w 1685 r.) stosowano na fasadach
przeładowaną dekoracyjność wywodzącą się jeszcze
z projektów manierystycznych tego regionu, silnie zwią
zanych z wzorami romańskimi i gotyckimi.
Recepcja i interpretacje włoskiej metody
kompozycji fasad w Europie
W kolejnym pokoleniu dekorację fasad kościelnych
aranżowali tą metodą prawie wszyscy architekci europej
scy czerpiący z włoskich wzorów. Zwykle przy zachowa
niu dwukondygnacyjnej struktury dokonywano podziału
elewacji zgodnie z układem naw na trzy pola i wprowadza
no najprostsze pojedyncze, nieznacznie wysuwane przed
lico ściany pilastry (rzadko półkolumny czy kolumny),
podkreślane przez zwielokrotnienia. Projektowano tak nie
tylko skromne kościoły zgromadzeń zakonnych czy para
fialnych niewielkich miast, ale także budowle ka
tedralne
3
.
Jeszcze częściej niż pojedyncze czy perspek ty wicznie
zwie lokrotnione pilastry wykorzystywano zdwo jone podpo
ry, wywodzące się z kompozycji fasady ko ś cioła Il Gesù
4
.
W ewolucji tego układu doszło do wyraźnego wycofania
środkowej części fasady z głównym portalem i wielkim
oknem doświetlającym nawę główną lub jeszcze częściej
do silnego wysunięcia przed lico ściany bocz
nych ryzali
tów artykułujących środkową część fasady. Op tycznie two
rzyło to wrażenie rozerwania dwukondygna cyjnych porty
ków i pozostawienia ich re lik tów – zdwo
jonych podpór
flankujących główną oś fasady. Najwyraźniej ten efekt
uwidaczniał się przy zastosowaniu pełnoplastycznych
form – silnie wysuniętego belkowania na kolumnach,
nadającego fasadom nową brutalną ekspresję przez dopeł
nianie trójwymiarowych form silnie kontrastowym świa
tłocieniem
5
. Po raz pierwszy takie rozwiązanie pojawiło
się w wersji trójkondyg nacyjnej we Francji w projekcie
Salomona de Brosse’a dla
fasady kościoła
SaintGervais
etSaintProtais z 1616–1621
6
. W bardziej klasycznym,
3
Wystarczy wymienić najważniejsze fasady – we Włoszech: np.
kościołów S. Francesco Saverio, S. Ignazio all’Olivella w Palermo, ka
tedry w Modice, kościołów S. Maurizio, S. Domenico w Martina Fran
ca, S. Irena w Lecce, S. Ferdinando i S. Carlo alle Mortelle w Neapolu,
katedry S. Agata w Galipoli, w Cervo, kościoła jezuickiego w Wenecji;
w Portugalii: w Coimbrze katedry Portalegre; w Austrii: kościoła Barm
herzigen Brüder w Linzu, franciszkanów w St Poelten, Mariahilf i do
minikanów w Wiedniu; w Czechach: kościoła w Klatovych, w Usti nad
Łabą, praskiej Lorety; w Rzeczpospolitej: fary w Poznaniu; na Litwie
i Uk rainie: kościoła jezuitów w Nieświeży; na północy Europy: kościo
ła je zuickiego StFrançoisXavier w Brugii, St Walburgi w Brugii,
a nawet protestanckiej katedry w Kalmarze i analogicznego Kościoła
Fryderyka w Karlskronie, czy dalej w Ameryce Łacińskiej: katedry
w Meksyku, Hawanie, kościoła franciszkańskiego i jezuickiego w Quito,
jezuickiego w Arequipie.
4
Jako przykład mogą posłużyć: katedra w Marsali oraz kościoły
je zuitów – w Scicli, Mediolanie, Trapani, Awinionie, Antwerpii, Lou vain,
w Pradze (św. Ignacego), Jihlavie, Lucernie, Heidelbergu, Wro cła wiu,
Krakowie (św. św. Piotra i Pawła), Wilnie (św. Teresy), Łucku i Lwo wie.
5
Wyraźnie wzorowanych na znanych przede wszystkim z traktatu
Serlia antycznych rozwiązaniach takich jak tempio w Tivoli, łuki:
Wespazjana, Sewera, Nerwy, Gawiuszy [10].
6
Stosował je także w architekturze świeckiej (dwie elewacje Pa
łacu Luksemburskiego, 1618–1631, fasada Pałacu Parlamentu Bre tanii
w Rennes, 1618).
in 1685) the overloaded decorativeness was used on the
facades, which originated from the Mannerist projects of
this region and was strongly connected with Romanesque
and Gothic patterns.
Reception and interpretations of the Italian method
of facade compositions in Europe
In the next generation, almost all European architects,
who drew from Italian models, arranged decorations of
church facades by means of this method. Usually, while
maintaining a twostorey structure, the facade was divid
ed according to the layout of naves into three fields and
the simplest single pilasters, slightly projecting from the
wall face were introduced (rarely engaged columns or
columns) and emphasized by multiplications. Not only
simple churches of monk orders or parish congregations
in small towns were designed in this way, but also cathe
dral buildings
3
. Doubled supports which derived from the
composition of the church facade Il Gesù were used even
more often than single or perspective multiplied pilas
ters
4
. The evolution of this layout resulted in a clear with
drawal of the central part of the facade with the main por
tal and a large window illuminating the nave or even more
often a strong projection of lateral avantcorpses from the
wall face, which articulated the central part of the facade.
Optically it created the impression of breaking twostorey
porticos and leaving their relics – doubled supports flank
ing the main axis of the facade. Apparently this effect was
manifested by using full artistic forms – strongly projecting
beams on the columns, which gave the facade a new brutal
expression by complementing threedimensional forms
with strongly contrasting chiaroscuro
5
. For the first time
such a solution appeared in a threestorey version in France
in the design by Salomon de Brosse for the facade of Saint
GervaisetSaintProtais Church from 1616–1621
6
.
Fran
çois Mansart used it in a more classic twostorey layout of
3
It is enough to mention the most important – facades – in Italy,
for example, of S. Francesco Saverio, S. Ignazio all’Olivella Churches
in Palermo, the cathedral in Modica, S. Maurizio, S. Domenico in Mar
tina Franca, S. Irena in Lecce, S. Ferdinando and S. Carlo alle Mo r telle
Churches in Naples, S. Agata Cathedral in Galipoli, in Cervo, the Jesuit
church in Venice and in Portugal: Portalegre Cathedral in Coimbra, in
Austria: Barmherzigen Brüder Church in Linz, the Franciscans in
St Poelten, Mariahilf and the Dominicans in Vienna, in the Czech: the
church in Klatovy, in Usti nad Labem, Prague Loreta, in Poland: parish
churches in Poznan, in Lithuania and Ukraine: Jesuit Church in Nie
śwież in northern Europe: Jesuit StFrançoisXavier Church in Bruges,
St Walburga Church in Bruges, and even the Protestant cathedral in
Kalmar and the analogous Fryderyk Church in Karlskrona, or further in
Latin America: the cathedrals in Mexico, Havana, the Fran ciscan and
Jesuit churches in Quito, the Jesuit church in Arequipa.
4
The examples include the Marsala cathedral and Jesuit churches
– in Scicli, Milan, Trapani, Avignon, Antwerp, Louvain, Prague (Saint
Ignatius), Jihlava, Lucerne, Heidelberg, Wrocław, Cracow (St Peter’s
and Paul’s), Vilnius (St Teresa), Lutsk and Lviv.
5
Clearly modelled on the ancient solutions such as tempio in Ti
voli, arches: Vespasian’s, Severus’, Nerva’s, Gavi, which are known
primarily from the treatise of Serlia [10].
6
He also used them in secular architecture (two facades of the
Luxembourg Palace, 1618–1631, the facade of the Brittany Parliament
Palace in Rennes, 1618).