80 Tomasz Trzupek
architecture consistent with the constructed architecture
in a synthetic way. His characteristic feature was the use
of contemporary works of art in iconic collages
22
alterna-
tively with textures of materials (wood, marble) and land-
scapes, which were contrasted with the linear drawing of
architecture [9]. This gesture emphasized the importance
of elements such as noble materials, art or landscape,
reducing the elements of architecture to the role of the
background and frame for the space related with the con-
text. A common feature of the sculptures was their calmed
form which referred to classical patterns and a political
overtone. The sculptures could be viewed from all sides,
freeing themselves from the wall, thereby emphasizing
a dierent understanding of shaping architecture. Paint-
ings, on the other hand, did not hang on the walls, but
acted as partitions in space. The paintings by Picasso or
Rothko were shown without frames, treated tantamount to
a view through the windows or the textures of materials.
Mies used collage for both early conceptual studies and
nal perspective representations
23
. His art works went
far beyond the utilitarian representation of the geometry,
colors and scale of objects. Regardless of whether they
were collages or drawings, they were manifestos concern-
ing revolutionary thoughts in shaping space and human
relations with materials, nature and the environment. They
were autonomous works of art with informational as well
as artistic and cultural values.
Analysis of images and their role
in the activities of the JEMS Architekci studio
At the exhibition, which took place at the Jabłkowski
Brothers Department Store in Warsaw in April 2019 on
the occasion of the 30
th
anniversary of JEMS Architek-
ci, 45 acrylic images painted on plywood with dimen-
sions of 20 × 30 cm presented synthetic interpretations of
plans, sections, façades, shapes and silhouettes of objects.
A small format and the reduction to the simplest possible
form were intended to make the basic features of the pro-
ject easier to understand. During the exhibition, the lack
of additional information in the vicinity of the image such
as the name of the building, year or place of construc-
tion, was supposed to emphasize the universality of the
proposed architectural concepts, understood not as global
functioning solutions, but as a reection of a specically
traditional, tectonic and harmonious creation of architec-
22
In his collages, Mies included paintings by Pablo Picasso, Mark
Rothko, Paul Klee, Georges Braque, and sculptures by Artistide Maillol,
Wilhelm Lehmbruck and Georg Kolbe.
23
Mies van der Rohe had contact with collage artists already in Eu-
rope, being involved in publishing the G magazine (short for Gestaltung
– German for arrangement, composition), also maintaining relationships
with artists in the Dadaist trend (Hans Richter, El Lissitzky or Kurt
Schwitters). After emigrating to America, Mies organized the exhibition
for Schwitters at the Janis Gallery in New York in 1959. This is proof of
his lively attitude towards artists using this technique. The use of collage
in the presentations of architecture corresponded to the works originat-
ing from the De Stijl group (Gerrit Rietveld, Theo van Doesburg), in
which the planes of color intertwined, giving a suggestion of a space
owing between them, which in turn was an import of ideas from Far
Eastern architecture [10].
tetyczny sposób ukazywał spójną ze zbudowaną architek-
turą ideę architektury. Charakterystyczne dla niego było
użycie w kolażach ikonicznych, współczesnych mu dzieł
sztuki
22
na przemian z fakturami materiałów (drewno,
marmur) i pejzażami, skontrastowanych z linearnym ry-
sunkiem architektury [9]. Ten gest w efekcie podkreślał
ważność elementów takich jak szlachetne materiały, sztu-
ka czy krajobraz, sprowadzając elementy architektury do
roli tła i ramy dla przestrzeni powiązanej z kontekstem.
Wspólną cechą rzeźb była ich uspokojona, nawiązują-
ca do klasycznych wzorców forma oraz polityczny wy-
dźwięk. Rzeźby mogły być oglądane ze wszystkich stron,
uwalniając się od ściany, tym samym podkreślając inne
rozumienie kształtowania architektury. Obrazy natomiast
nie wisiały na ścianach, a same przyjmowały rolę prze-
gród w przestrzeni. Malarstwo Picassa czy Rothko poka-
zywane było bez ram, traktowane równoznacznie z wido-
kiem przez okna czy faktury materiałów. Mies stosował
kolaż zarówno do wczesnych studiów koncepcyjnych, jak
i nalnych reprezentacji perspektywicznych
23
. Jego prace
plastyczne sięgały daleko poza utylitarne przedstawienie
geometrii, kolorystyki czy skali obiektów. Niezależnie,
czy były to kolaże, czy rysunki, były one manifestami
dotyczącymi rewolucyjnych myśli w kształtowaniu prze-
strzeni i relacji człowieka względem materiałów, natury
i środowiska. Stanowiły one autonomiczne dzieła pla-
styczne o wartościach zarówno informacyjnych, jak i ar-
tystycznych czy kulturowych.
Analiza obrazów i ich roli
w działalności pracowni JEMS Architekci
Na wystawie z okazji 30-lecia istnienia JEMS Architek-
ci, w Domu Towarowym Braci Jabłkowskich w Warsza-
wie w kwietniu 2019 r. zaprezentowano 45 obrazów akry-
lowych malowanych na sklejce o wymiarach 20 × 30 cm,
przedstawiających syntetyczne interpretacje planów, prze-
krojów, elewacji, brył i sylwet obiektów. Mały format
i sprowadzenie do jak najprostszej formy miało na celu
uczytelnienie podstawowych cech projektu. W trakcie
ekspozycji brak umieszczonych w sąsiedztwie obrazu
dodatkowych informacji, takich jak nazwa budynku, rok
czy miejsce powstania, miał podkreślać uniwersalność
jącej społeczeństwo stanowiła ówczesny problem dyskutowany m.in.
przez Sigfrida Gideona czy Josepa Luisa Serta [9].
22
W swoich kolażach Mies umieszczał malarstwo Pabla Picassa,
Marka Rothko, Paula Klee, Georges’a Braque’a oraz rzeźby Artistide
Maillola, Wilhelma Lehmbrucka czy Georga Kolbe.
23
Mies van der Rohe zetknął się z artystami tworzącymi w techni-
ce kolażu już w Europie, będąc zaangażowanym w wydawanie magazy-
nu G (skrót od Gestaltung– z niem. układ, kompozycja), również utrzy-
mując relacje z artystami w nurcie dadaizmu (Hans Richter, El Lissi tzky
czy Kurt Schwitters). Po emigracji do Ameryki Mies zorganizował wy-
stawę Schwittersowi w Janis Gallery w Nowym Jorku w 1959 r. Stanowi
to dowód żywego stosunku do artystów korzystających z tej techniki.
Użycie kolażu w przedstawieniach architektury korespondowało jed-
nocześnie z pracami wywodzącymi się z ugrupowania De Stijl (Gerrit
Rietveld, Theo van Doesburg), w których płaszczyzny koloru wzajemnie
się przenikały, dając sugestię przepływającej pomiędzy nimi przestrze-
ni, co z kolei stanowiło import idei płynących z architektury Dalekiego
Wschodu [10].