Prezentacje/Presentations 147
ty komunikacyjne
7
, znajduje się tu przystanek tramwaju
wodnego, przystań wodna oraz liczne stojaki na rowery.
Oprócz znaczenia w skali makro miasta, obiekt wcho
dzi w interakcje z najbliższym otoczeniem poprzez usługi
o charakterze lokalnym – kawiarnię, czytelnię oraz bistro.
Pozwala to na zdywersykowanie prolu potencjalnego
użytkownika oraz stworzenie poczucia przynależności
wśród lokalnej społeczności.
Projektowany element ma stanowić zalążek zmian, ja
kie mogą dokonać się na terenach sąsiednich. Tereny Kępy
Mieszczańskiej są obecnie w dużej mierze niezago spo da
rowane – część budynków i budowli nadaje się jedynie do
wyburzenia, a niektóre partie nie są w ogóle zabudowane.
Wprowadzenie obiektu o funkcji komunikacyjnousłu
gowokulturalnej, silnie zwiększającego zaintereso wa nie
terenami wśród ludzi, podniesie potencjał terenów sąsied
nich i stanowić będzie bodziec do dalszego rozwoju.
Funkcja obiektu
Oprócz roli węzła komunikacyjnego, na strukturę funk
cjonalną obiektu składają się elementy związane z kul
turą i rekreacją: punkt informacyjny, strefa WiFi, ba teria
miejska, kawiarnia, czytelnia, agora, bistro, pocze kalnia
miejska, kino plenerowe, biura, toalety. Jednak jedną z naj
ważniejszych, i najmniej oczywistych, funkcji jest prze zna
czenie obiektu na „galerię niespodziankę”. Z zało że nia
obiekt ma sale wystawowe oraz dużą przestrzeń eks
po zycyjną pod dachem kostki. Sam w sobie jednak nie
może być uznany w pełni za galerię lub centrum kultu
ry.
Dzieje się tak, ponieważ pełny program wydarzenia lub
wy stawy obejmuje wszystkie dziewięć obiektów sieci. Aby
po znać w pełni ekspozycję, należy „zbadać” miasto od stro
ny wody – albo podczas korzystania z komunikacji, albo
w ramach rekreacji nad wodą. Zmienność ekspozycji oraz
mno gość możliwości wykorzystania przestrzeni pozwa la
ją na utrzymanie statusu galerii jako galerii niespodzianki.
W celu optymalnego zaprojektowania obiektu posłu
żono się metodą analiz macierzowych oraz schematów
blokowych [6] w celu zminimalizowania zbędnych po
wierzchni komunikacyjnych. Ponadto kolejnym efektem
zastosowania ww. metod jest zapewnienie wszelkich ko
niecznych powiązań funkcjonalnych pomiędzy poszcze
gólnymi strefami (il. 5). Powstał schemat z czytelnie wy
dzieloną komunikacją na dwóch przeciwległych krańcach
budynku, kondygnacją techniczną w podziemiu, kondy
gnacją –1 oraz parterem o charakterze strefy wejścio wej,
zwieńczonej strefą administracyjną na kondygnacji 2.
Wy żej uzyskano miejsce na sześć kondygnacji wystawo
wych oraz jedną kondygnację kawiarni z czytelnią, z któ
rej rozciąga się piękny widok na rzekę i centrum miasta.
W projekcie uwzględniono również rozwiązania architek
tonicznoprzestrzenne oraz instalacyjne dotyczące ochro
ny przeciwpożarowej i ewakuacji
8
.
Program funkcjonalny rozplanowano na powierzchni
3895,00 m². Dodatkowo, biorąc pod uwagę ogromną kuba
7
Szlak wodny oraz pieszorowerowy bulwar nadodrzański.
8
Zgodnie z obowiązującymi polskimi normami [7].
the cube. Still, in itself the object cannot be considered
a fullscale gallery or cultural center, because a program
of a given event or exhibition spans all nine elements of
the building network. In order to see the whole exhibition,
one has to explore the city from the riverfront – by using
waterborne transport or relaxing by the river. Frequent
changes of the exposition and multiple options of using
the space allow to maintain the surprising, popup nature
of the gallery.
To make the design optimal, matrix analyses and ow
charts [6] were used to minimize the redundant transport
zones. Another result of using these methods is assuring
that all the necessary functional connections between par
ticular areas are in place (Fig. 5). In effect, the scheme
comprised a distinct transport area at the two opposite
sides of the building, a technical level in the basement,
–1
st
oor, ground oor serving a function of entrance
lobby, and administrative zone on the 2
nd
oor. Upper
levels include six oors of exhibition space and top oor
for a café and reading room, with an excellent view of the
river and downtown Wrocław. The design also considers
architectural solutions and installations for re protection
and evacuation
8
.
The functional program spans an area of 3895.00 m².
Additionally, taking into account the large cubature of the
building, it may serve different purposes depending on the
needs. For instance, the cube may be used for activities
such as: observation of the urban landscape, exhibitions,
outdoor cinema, multimedia and 3D mapping shows, op
era and spectacles on water, lectures, smaller performanc
es or as a climbing wall (Fig. 6). Thus, the space can be
called “multipotential”.
Building’s form
The facility was designed as a building within a build
ing. In spite of the preimposed form of a cube and simple
geometry of the interior, the shape is not accidental or
dictated by the personal liking of the architect. The solid
shape and simplicity of the cube are meant to provide
contrast for the historic architecture of the city center. Si
multaneously, the transparency of the façade adds visual
subtleness to the dimensions of the building and assures it
will not dominate the surroundings despite its size. Below
is a list of factors inuencing the form and shape of the
building with proposals of spatial solutions for each one
(Fig. 7):
– making the user descend to the riverbank – creating
an agora with amphitheater stairs,
–
adverse weather protection – introducing cubature 44
3
,
– opening the structure on the outside – cutting holes
in the steel structure,
– including the entrance lobby within – moving the in
terior building away from the cube’s edge,
– view selection, isolation of exhibition spaces – opti
mization of the windows’ number in the interior building,
– using the visual potential – creating balcony galler
ies.
8
According to Polish requirements and norms [7].