
  Prezentacje/Presentations  147
ty komunikacyjne
7
, znajduje się tu przystanek tramwaju 
wodnego, przystań wodna oraz liczne stojaki na rowery.
Oprócz znaczenia w skali makro miasta, obiekt wcho
dzi w interakcje z najbliższym otoczeniem poprzez usługi 
o charakterze lokalnym – kawiarnię, czytelnię oraz bistro. 
Pozwala to  na  zdywersykowanie prolu potencjalnego 
użytkownika  oraz  stworzenie  poczucia  przynależności 
wśród lokalnej społeczności. 
Projektowany element ma stanowić zalążek zmian, ja
kie mogą dokonać się na terenach sąsiednich. Tereny Kępy 
Mieszczańskiej są obecnie w dużej mierze niezago spo da
rowane – część budynków i budowli nadaje się jedynie do 
wyburzenia, a niektóre partie nie są w ogóle zabudowane. 
Wprowadzenie  obiektu  o  funkcji  komunikacyjnousłu
gowokulturalnej,  silnie  zwiększającego  zaintereso wa  nie 
terenami wśród ludzi, podniesie potencjał terenów sąsied
nich i stanowić będzie bodziec do dalszego rozwoju.
Funkcja obiektu
Oprócz roli węzła komunikacyjnego, na  strukturę funk 
cjonalną  obiektu  składają  się  elementy  związane  z  kul 
turą i rekreacją: punkt informacyjny, strefa WiFi, ba  teria 
miejska,  kawiarnia,  czytelnia,  agora,  bistro,  pocze kalnia 
miejska, kino plenerowe, biura, toalety. Jednak jedną z naj 
ważniejszych, i najmniej oczywistych, funkcji jest prze  zna 
czenie  obiektu  na  „galerię  niespodziankę”.  Z  zało że nia 
obiekt  ma  sale  wystawowe  oraz  dużą  przestrzeń  eks 
po  zycyjną  pod  dachem  kostki.  Sam  w  sobie  jednak  nie 
może być uznany w pełni za galerię lub centrum kultu
ry. 
Dzieje się tak, ponieważ pełny program wydarzenia lub 
wy  stawy obejmuje wszystkie dziewięć obiektów sieci. Aby 
po  znać w pełni ekspozycję, należy „zbadać” miasto od stro
ny wody – albo podczas  korzystania  z  komunikacji,  albo 
w ramach rekreacji nad wodą. Zmienność ekspozycji oraz 
mno  gość możliwości wykorzystania przestrzeni pozwa  la 
ją na utrzymanie statusu galerii jako galerii niespodzianki.
W celu  optymalnego  zaprojektowania  obiektu  posłu
żono  się  metodą  analiz  macierzowych  oraz  schematów 
blokowych  [6]  w  celu  zminimalizowania  zbędnych  po
wierzchni komunikacyjnych. Ponadto kolejnym efektem 
zastosowania ww. metod jest zapewnienie wszelkich ko
niecznych powiązań  funkcjonalnych pomiędzy  poszcze
gólnymi strefami (il. 5). Powstał schemat z czytelnie wy
dzieloną komunikacją na dwóch przeciwległych krańcach 
budynku, kondygnacją  techniczną  w podziemiu, kondy
gnacją –1 oraz parterem o charakterze strefy wejścio  wej, 
zwieńczonej  strefą  administracyjną  na  kondygnacji  2. 
Wy  żej uzyskano miejsce na sześć kondygnacji wystawo
wych oraz jedną kondygnację kawiarni z czytelnią, z któ
rej rozciąga się piękny widok na rzekę i centrum miasta. 
W projekcie uwzględniono również rozwiązania architek
tonicznoprzestrzenne oraz instalacyjne dotyczące ochro
ny przeciwpożarowej i ewakuacji
8
.
Program  funkcjonalny  rozplanowano  na  powierzchni 
3895,00 m². Dodatkowo, biorąc pod uwagę ogromną kuba 
7
  Szlak wodny oraz pieszorowerowy bulwar nadodrzański.
8
  Zgodnie z obowiązującymi polskimi normami [7].
the cube.  Still,  in itself the  object  cannot be considered 
a fullscale gallery or cultural center, because a program 
of a given event or exhibition spans all nine elements of 
the building network. In order to see the whole exhibition, 
one has to explore the city from the riverfront – by using 
waterborne transport  or  relaxing  by the  river.  Frequent 
changes of the exposition and multiple options of using 
the space allow to maintain the surprising, popup nature 
of the gallery.
To make the design optimal, matrix analyses and ow
charts [6] were used to minimize the redundant transport 
zones. Another result of using these methods is assuring 
that all the necessary functional connections between par
ticular areas  are  in place (Fig. 5).  In  effect, the  scheme 
comprised  a  distinct  transport  area  at  the  two  opposite 
sides of  the  building, a technical  level  in the basement, 
–1
st
  oor,  ground  oor  serving  a  function  of  entrance 
lobby,  and  administrative  zone  on  the  2
nd
 oor.    Upper 
levels include six oors of exhibition space and top oor 
for a café and reading room, with an excellent view of the 
river and downtown Wrocław. The design also considers 
architectural solutions and installations for re protection 
and evacuation
8
. 
The functional program spans an area of 3895.00 m². 
Additionally, taking into account the large cubature of the 
building, it may serve different purposes depending on the 
needs. For instance, the cube may be used for activities 
such as: observation of the urban landscape, exhibitions, 
outdoor cinema, multimedia and 3D mapping shows, op
era and spectacles on water, lectures, smaller performanc
es or as a climbing wall (Fig. 6). Thus, the space can be 
called “multipotential”. 
Building’s form
The facility was designed as a building within a build
ing. In spite of the preimposed form of a cube and simple 
geometry  of  the  interior,  the  shape  is  not  accidental  or 
dictated by the personal liking of the architect. The solid 
shape  and  simplicity  of  the  cube  are  meant  to  provide 
contrast for the historic architecture of the city center. Si
multaneously, the transparency of the façade adds visual 
subtleness to the dimensions of the building and assures it 
will not dominate the surroundings despite its size. Below 
is a list of factors inuencing the form and shape of the 
building with proposals of spatial solutions for each one 
(Fig. 7):
–  making the user descend to the riverbank – creating 
an agora with amphitheater stairs,
– 
adverse weather protection – introducing cubature 44
3
,
–  opening the structure on the outside – cutting holes 
in the steel structure,
–  including the entrance lobby within – moving the in
terior building away from the cube’s edge,
–  view selection, isolation of exhibition spaces – opti
mization of the windows’ number in the interior building,
–  using the visual potential – creating balcony galler
ies.
8
  According to Polish requirements and norms [7].