Zespół pobernardyński we Wrocławiu/Post-Bernardine complex in Wrocław 17
Bibliografia /References
[1] Małachowicz E., Wrocław. Zespół pobernardyński, Arkady, War
szawa 1985, 6–29.
[2] www.dolnyslask.org.pl [accessed: 20.12.2015].
[3] Ławicka M., Gola A., Muzeum Architektury, [w:] R. Eysymontt,
J. Ilkosz, A. Tomaszewicz, J. Urbanik (red.), Leksykon architektury
Wrocławia, Via Nowa, Wrocław 2011, 197–198.
[4] Grodzka E., Autentyczność i wiarygodność zabytku architektury
w dzia łalności zawodowej prof. Edmunda Małachowicza, praca
do ktor ska, Wydział Architektury PWr, Wrocław 2015.
[5] Grodzka E., Bez niego Wrocław nie taki… – o kulturze traktowania
zabytku na przykładzie działalności Edmunda Małachowicza, [w:]
E. TrockaLeszczyńska, E. Przesmycka, Miasto w kulturze, O
cyna Wydawnicza PWr, Wrocław 2012, 461–474.
[6] Rusnak M., Adaptacja budynków sakralnych na cele muzealne
w Polsce. Historia i skala zjawiska, „Architectus” 2015, Nr 3 (43),
75–88.
[7]
Informacje uzyskane od profesora E. Małachowicza w trakcie wy wia
du przeprowadzonego przez autorkę w dn. 17.05.2011 i 12.01.2012.
[8] Czerner O., Architektury istnienie i zachowanie – z szuady Pro-
fesora, Muzeum Architektury we Wrocławiu, Wrocław 2004.
[9] Wypowiedź Olgierda Czernera na potrzeby artykułu Wspaniałe za-
bytki Wrocławia wołają o troskliwą opiekę, „Słowo Polskie” z dnia
10.01.1955, nr 295.
[10] Mrożek W., Opis do inwentaryzacji, Wrocław 1956, [w:] E. Mała
chowicz, Wrocław. Zespół pobernardyński. Projekt wstępny, Wro
cław 1957, Narodowy Instytut Dziedzictwa (NID), sygn. 14/2.
[11] Małachowicz E., Faktura i polichromia architektonicznych wnętrz
ceglanych na Śląsku, „Kwartalnik Architektury i Urbanistyki”
1965, Nr 3–4, 207–229.
[12] Małachowicz E., Problemy konserwacji średniowiecznej archi-
tektury i polichromii architektonicznej wnętrz ceglanych na Śląsku,
„Ochrona Zabytków” 1965, Nr 4, 17–34.
[13]
Czartoryska U., Kościół i klasztor bernardynów dokumentacja nau -
kowa, Wrocław 1956, [w:] E. Małachowicz, Wrocław. Zespół po ber-
nardyński. Projekt wstępny, Wrocław 1957, Narodowy Instytut
Dziedzictwa (NID), sygn. 14/2, 5–19.
[14] Małachowicz E., Konserwacja i rewaloryzacja architektury w śro-
dowisku kulturowym, Ocyna Wydawnicza PWr, Wrocław 2007.
[15] Małachowicz E., Opis konserwatorski, [w:] E. Małachowicz, Kla-
sztor bernardynów. Projekt wstępny odbudowy zespołu bu dynków
klasztoru pobernardyńskiego, Wrocław 1957, Archiwum Kon
serwatora Zabytków m. Wrocławia (AKZmW), sygn. 454/454/75.
[16] Małachowicz E., Kościół św. Bernarda. Projekt techniczno-ro boczy
odbudowy dachu nawy północnej, Wrocław 1958, Ar chi wum Kon
serwatora Zabytków m. Wrocławia (AKZmW), sygn. 426/426/75.
[17] Ma łachowicz E., Wrocław, D. klasztor pobernardyński. Projekt
tech niczny, Wrocław 1960, Vol. 1, 13 rys. 4 s., Narodowy Instytut
Dziedzictwa (NID), sygn. 14/2.
[18] Wydział Kultury, Sprawozdania z posiedzeń Rady Kon ser wa tor
skiej, Archiwum Państwowe (AP), sygn. 570/III/1476.
[19] Małachowicz E., Klasztor bernardynów. Projekt techniczno-ro bo-
czy. Klasztor bernardyński – skrzydło wschodnie, Wrocław 1962,
in Wrocław. One of these is a church in Santpedor (arch.
D. Closes, 2005–2011) which was adapted for an au
di torium and the other one is a Bridgettines chapel in
Brussels which was transferred to a Contemporary Art
Centre (arch. A. Bruno, Sum Project, 2007) (Figs. 5, 6).
In both of these cases we deal with a contrastive combina
tion of old and new architecture. However, these realisa
tions were made almost fty years later than the eastern
wing of the Bernardine monastery. The procedure that was
used by Edmund Małachowicz found its continuation in
the activities of the so called Wrocław restoration school
cha racterised by Professor Olgierd Czerner as follows: On
the example of an architectural object that was re stored
with great pietism but also without the fear of intro ducing
a dissonance by the usage of modern techniques based
on concrete, steel and glass – we can notice features that
are typical of the Wrocław restoration school. Little is
written about this school, although its existence is a fact
[…] [8, p. 205].
The third phase of the rebuilding of Wrocław Museum
of Architecture was marked with an intention to recall
the tragic history of the building by leaving some of its
ele ments in damaged condition such as certain vault key
stones and a wall in St Bernardine Church.
In 1966 the rebuilding and adaptation of the Wro
cław postBernardine complex received the prize of the
Mi nister of Construction Industry in the category of the
Best Restoration Realisation. This complex performs the
role of the Museum of Architecture till today as the only
institution of this type in Poland.
Translated by
Bogusław Setkowicz
puje zestawienie architektury starej i nowej na zasadzie
kon trastu. Są to jednak realizacje późniejsze w stosunku
do skrzydła wschodniego klasztoru bernardynów o blis
ko pół wieku. Zastosowany przez Edmunda Ma ła cho wi
cza zabieg znalazł swoją kontynuację w działaniach tzw.
wro cławskiej szkoły konserwatorskiej, którą tak scha
rak tery zował profesor Olgierd Czerner: Na przykładzie
obiektu odrestaurowanego z dużym pietyzmem, ale też
bez obawy o wprowadzenie dysonansu zastosowaniem
współczesnych technik opartych na betonie, stali i szkle
– poznać można cechy typowe dla wrocławskiej szkoły
konserwatorskiej. Mało się o tej szkole pisze, chociaż jej
istnienie jest faktem […] [8, s. 205].
Trzecia faza odbudowy Muzeum Architektury przy
niosła chęć zaznaczenia tragicznej historii obiektu po
przez pozostawienie niektórych jego elementów w stanie
usz kodzonym, jak np. niektóre zworniki sklepienne, ścia
na w kościele św. Bernarda.
Odbudowa i adaptacja wrocławskiego zespołu po
ber nardyńskiego otrzymała w 1966 r. nagrodę Ministra
Bu downictwa w kategorii Najlepsza Realizacja Kon ser
wa torska. Funkcję Muzeum Architektury kompleks ten
pełni do dziś, będąc jedyną tego typu placówką w Polsce.