
  Projekty profesora Andrzeja Frydeckiego dla wrocławskich szkół wyższych /Projects by Professor Andrzej Frydecki for universities  81
Architekt wspominał, że podjął się opracowania koncep
cji  nowego  gmachu  na  prośbę  „profesora  Poderskiego, 
ówczesnego dziekana Wydziału Mechanicznego”
1
. Wła
dze Wydziału  MechanicznoElektrotechnicznego,  z  któ
rego  w  1949  r.  wyodrębnił  się  Wydział  Mechaniczny, 
już rok wcześniej wystąpiły do Ministerstwa Przemysłu 
i Handlu z prośbą o nansowanie budowy, uzasadniając 
konieczność wzniesienia nowej siedziby stale wzrastającą 
liczbą studentów, brakiem odpowiednio oświetlonych sal 
dydaktycznych  oraz  koniecznością  znalezienia  miejsca 
dla zgromadzonych maszyn [7]. Budowa  gmachu  miała 
również umożliwić pracownikom wydziału prowadzenie 
badań na potrzeby dolnośląskiego przemysłu, co było, jak 
się  wydaje,  kluczowym  argumentem  na  rzecz  pomyśl
nej  realizacji  zamierzenia.  Warto  bowiem  przypomnieć, 
że  jednym  z  głównych  założeń  pierwszego  krajowego 
planu gospodarczego, tzw. planu  trzyletniego,  było  uru
chomienie i  rozwój  przemysłu.  Zakładano  przy tym,  że 
[…] inwestycje budowlane  będą obejmować w  zasadzie 
jedynie  remonty  i  odbudowę  budynków  przy  maksymal-
nym  wyko   rzystaniu  obiektów  o  najmniejszym  na  da  nym 
terenie stopniu zniszczenia [8, Dział IV, Art. 51.2, s. 869]. 
Władzom  Wydziału  MechanicznoElektrotechnicz  ne  go 
udało  się  uzyskać  gwarancje  nansowania  nowej  in we 
stycji zapewne dlatego, że w pierwszym etapie przewidzi 
ano  jedynie  realizację  laboratoriów  zakładów:  Obróbki 
Metali oraz Budowy Samochodów, planowano przy tym 
spożytkować  fundamenty  i  instalacje  przedwojennego 
Instytutu  Chemicznej  Technologii  Włókien  Sztucznych 
(Institut für chemische Technologie syntetischer Fasern), 
który  uległ  zniszczeniu  w  czasie  działań  wojennych. 
Wspomniany pawilon, wzniesiony na czas budowy gma
chu  Wydziału  Chemii,  zajmował  południową  część  ob
szernej posesji po  łożonej u zbiegu ul. Smoluchowskiego 
i  Łukasiewicza  w  kwartale  ograniczonym  od  północne
go wschodu ul. SkłodowskiejCurie, a od południowego 
wschodu – wy  brzeżem Wyspiańskiego. W przeważającej 
części  kwar  tał  był  zabudowany  obrzeżnie  zwartym  cią
giem kamie nic czynszowych, wzniesionych głównie pod 
koniec XIX i w pierwszej dekadzie XX w.
Wydaje się, że projekt zagospodarowania terenu prze
znaczonego  pod  budowę  nowych  laboratoriów  został 
przygotowany  w  1948  r.,  w  tym  roku  Centralny  Urząd 
Planowania  wyraził  bowiem  zgodę  na  realizację  inwe
stycji  [9].  Wiosną  1949  r.  wzniesiono  wzdłuż  ul.  Smo
luchowskiego,  na  miejscu  dawnego  pawilonu  instytutu 
che  micznego, parterowy budynek laboratoryjny, a za nim 
trzy  hale  badawczoprodukcyjne  ustawione  równolegle 
do siebie i prostopadle do budynku frontowego
2
. Mimo 
że pawilon laboratorium traktowano zapewne jako budy
nek tymczasowy, Frydecki próbował nadać mu zindywi
dualizowane artystycznie formy – główne wejście zostało 
zaakcentowane  modernistycznym  portalem  ozdobionym 
1
  Prawdopodobnie  chodzi  o  profesora  Ryszarda  Podarewskiego, 
któ  ry w tamtym czasie nie pełnił funkcji dziekana, ale kierownika Ka 
tedry Budowy Maszyn i Ciągników [5, s. 69].
2
  Ostatecznie w pawilonie laboratoryjnym, poza Laboratorium Po 
miarów Warsztatowych,  siedzibę znalazły  katedry:  Mechanicznej  Ob 
rób  ki Metali i Budowy Obrabiarek Wydziału Mechanicznego.
a new building at the request of “Professor Poderski, the 
then Dean  of  the  Faculty  of  Mechanical  Engineering”
1
. 
A year earlier the authorities of the Faculty of Mechani
cal  and  Electrical  Engineering,  from  which  the  Faculty 
of Mechanical Engineering was separated, requested the 
Ministry of Industry and Trade to nance the construction, 
justifying the necessity to build a new seat by a constantly 
increasing number  of  students and  a lack  of  adequately 
lit  classrooms  as  well  as  the  need  to  nd  room  for  the 
collected machines [7]. The construction of the building 
was also supposed to allow the employees of the faculty 
to conduct research for the needs of the Lower Silesian 
industry,  which  seemed  to  be  the  key  argument  for  the 
successful realisation of the plans. It is worth mentioning 
that one of the main assumptions of the rst national eco
nomic plan, the socalled threeyear plan, was the launch 
and development of the industry. At the same time it was 
assumed that […] in fact building investments will com-
prise only repairs and reconstruction of buildings with the 
maximum use of the objects which were slightly damaged 
in a given area [8, Section IV, Art. 51.2, p. 869]. The au
thorities of the Faculty of Mechanical and Electrical En
gineering were able to attain guarantees of nancing the 
new investment probably because in the rst stage only 
the realization of laboratories of the following divisions 
was  intended:  Metalworking  and  Constructing  Cars;  at 
the same  time  it was  planned  to  utilize  the foundations 
and installations of the prewar Institute of Chemical Te
chnology  of  Fibers  (Institut  für  chemische  Technologie 
syntetischer Fasern) which was destroyed during the war. 
The above mentioned pavilion building, which was built 
during  the  construction  of  the  edice  of  the  Faculty  of 
Chemistry,  occupied  the  southern  part  of  the  extensive 
plot  of  land  located  at  the  intersection  of  Smoluchow
skiego  and  Łukasiewicza  Streets  in  the  quarter  limited 
from  the  north–east  by  SkłodowskiejCurie  Street  and 
from  the  south  east  by  Wybrzeże Wyspiańskiego.  Most 
part of the quarter was developed on its border with joint 
tenement  housing  erected  mainly  at the  end  of  the  19
th
 
century and the rst decade of the 20
th
 century.
It  seems  that  the  project  for  developing  the  plot  by 
constructing new laboratories was prepared in 1948 and 
that  year  the  Central  Planning  Ofce  gave  permission 
for the realisation of this investment [9]. In the spring of 
1949 a onestorey laboratory building was erected along 
Smoluchowskiego Street, on the site of the former pavilion 
building of the institute of chemistry followed by three re
search and production halls parallel to each other and per
pendicular to the front building
2
. Although the la  borato
ry pavilion building was probably treated as a tempora  ry 
building,  Frydecki  tried  to  give  it  persona  lized  artistic 
forms – the main entrance was accented by a  modernist 
1
  It is probably Professor Ryszard Podarewski who at that time did 
not hold the Dean position, but was the Head of the Department of Con
structing Machines and Tractors [5, p. 69].
2
  Finally,  in  the  laboratory  pavilion  building,  apart  from  the 
Laboratory of Workshop Measurements, the following departments had 
their seats: Mechanical Metalworking and Machine Tool Building of the 
Faculty of Mechanical Engineering.