6 Zygmunt Świechowski
za koń czy ły się w 2012 r. Efekt tych działań zo baczyłem
wrze śnio wego dnia 2014 r.
3
(il. 4–6).
Odbudowa katedry Bagrata jest dla konserwatora
zabytków, a na pewno winna być, trudna do zaakcep to
wania. Ale jak się ustosunkować do rekonstrukcji, gdy
po jawia się wątek wielkiej polityki? Zmiana systemu po
litycznego w Gruzji po 1991 r. spowodowała nie tyl ko
prze budowę kraju, ale również poszukiwanie toż samości
narodowej i wzmożenie religijne. Katedra w Ku ta isi ze
swo ją historią i rolą, jaką odegrała w pow sta niu gru
zińskiej państwowości w XI w., znakomicie wpi sy wa ła
się w świat nowych idei. Obecnie znajduje się na głów
nej trasie turystycznej, jest celem pielgrzymek, miejs
cem ży we go kultu. Jakich argumentów więc użyć, gdy
stro na prze ciwna jest przekonana o wyższości celów na
ro doworeligijnych nad doktrynami naukowymi? Jan Za
ch wa towicz,
niekwestionowany autorytet w kręgach de
cy zyjnorządowych, w zmienionej po 1945 r. sytuacji
po li tycznej, na żądanie od niego zgody na rozbiórkę mu
rów staromiejskich zadał występującym o to członkom
władz pytanie o to, co się wtedy odsłoni. I od razu sam
na nie odpowiedział: kompleks budowli sakralnych. Do
tematu usunięcia murów już nie wracano. Czy dzisiaj,
w ok resie marginalizacji służb konserwatorskich i polary
za cji stanowisk naukowców można jeszcze przeciwsta wić
się niszczeniu zabytków? Czy przedstawiony w moim ar
tykule głos przeciwny rekonstrukcjom jeszcze się liczy?
3
Wyjazd do Gruzji (i Armenii) w ramach objazdu naukowego Sto
warzyszenia Historyków Sztuki w dniach 9–21 września 2014 r. zo stał
zorganizowany przez Elżbietę ChodkiewiczPrzypkowską, której prag
nę tą drogą podziękować za przygotowany i zrealizowany program.
sulted not only in rebuilding the country but also in the
search for a national identity and religious intensication.
The Cathedral in Kutaisi with its history and the role it
played in the formation of the Georgian statehood in the
11
th
century perfectly entered the world of new ideas. At
present, it is located on the main tourist route and con
stitutes a place of pilgrimages as well as a place of the
living worship. Therefore, what arguments should be used
when the opposing party is convinced of the superiority
of the national and religious purposes over scientic
doctrines? Jan Zachwatowicz, who is an unquestioned
authority in decisionmaking and governmental circles,
in a political situation which was changed after 1945,
when requested to give his permission to demolish the
walls of the Old Town, asked the requesting authority
members the question as follows: what will be revealed
as a result? And he answered this question himself at once
saying that it would be a complex of sacral buildings.
The topic of removing the walls was never returned
to. Is it still possible today, in the period of restoration
services marginalization and polarization of scientists’
positions, to oppose the destruction of monuments? Does
the opinion against reconstructions presented by me still
count anyway?
Translated by
Bogusław Setkowicz
Bibliografia /References
[1] Volbach W., LafontaineDosogne J., Byzanz und der Christliche
Osten, Propyläen Kunstgeschichte, 3, Berlin 1968, 328.
[2] Sewerow N.P., Pamiatniki gruzinskowo zodczestwa, Wydawnictwo
Akademii Architektury, Moskwa 1947.
Streszczenie
Artykuł dotyczy odbudowy katedry Bagrata w Kutaisi (Gruzja). Świątynia ta została wzniesiona przez króla Bagrata III w 1003 r. Jest ona charak te
rystycznym przykładem klasycznego okresu gruzińskiej architektury przełomu X i XI w., jest także symbolem powstania gruzińskiej państwowości.
W 1692 r. w wyniku działań wojennych została wysadzona przez Turków seldżuckich, runęły kopuła i sklepienia, a pozbawiona przekrycia świą tynia
stopniowo niszczała. W 1994 r., jako trwała ruina, została wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. W 2008 r., wbrew doktrynie kon
ser watorskiej, a także protestom opinii międzynarodowej, w konsekwencji śmiałych decyzji politycznych rozpoczęto jej odbudowę. Autor, opierając
się na przykładzie tej katedry, występuje przeciw rekonstrukcjom zabytkowej architektury.
Słowa kluczowe: katedra Bagrata, Kutaisi, rekonstrukcja zabytków, doktryna konserwatorska
Abstract
The article presents the reconstruction of Bagrati Cathedral in Kutaisi (Georgia). This cathedral was erected by King Bagrat III in 1003. It constitutes
a characteristic example of the classical period of Georgian architecture at the turn of the 11
th
century and it is also a symbol of the establishment of
the Georgian statehood. In 1692 the cathedral was blown up by the Seljuk Turks as a result of acts of war due to which the dome and vaults collapsed
and the cathedral slowly deteriorated. In 1994 it was included in UNESCO’s World Heritage Site as a permanent ruin. In 2008 contrary to the doctrine
of restoration as well as protests of the international public opinion and as a result of bold policy decisions its reconstruction began. The author, using
the example of this cathedral, is against reconstructions of historic architecture.
Key words: Bagrati Cathedral, Kutaisi, reconstructions of monuments, doctrine of restoration