
 Pałac w Rudnicy – historia, architektura, dekoracja /Rudnica palace – history, architecture, decoration 9
made in the form of semi-circular tympana with a picture 
of a shell niche inside and volutes above
2
. The same pilas-
ters – already without tympana – appear within higher 
sto  reys and flank window openings. Moreover, on the 
northern facade against the background of flutings there 
also appears a musical motif, i.e. two crossed lutes (Fig. 4). 
Due to the damages, it is difficult to determine with cer-
tainty whether this motif also appeared on the eastern fa -
cade. Similarly, it is not possible to confirm whether the 
aforementioned corner flutings constitute the remnants of 
the colossal order pilasters. This is quite probable if we 
take into account the occurrence of a similar motif in the 
Leg nica house called “Pod Przepiórczym Koszem” (At the 
Partridge Basket) (circa 1565) and in the manor in Go -
rzanów-Raczyn (1573) [11, pp. 159, 162].
The space between the second and third storey was 
filled with a multiplied ornamental and figural embellish-
ment which formed a decorative frieze. This major deco-
rative motif of the eastern facade is worth special atten-
tion. Probably, only in the last years did it appear from 
under the plasters since Jagiełło-Kołaczyk observed just 
the following: [...] animals difficult to identify which were 
situated among stylised, subtly outlined plants [11, p. 165].
 
In fact, it is a frieze consisting of separate rectangular 
fields with the introduction of an original iconographic 
motif – grotesque
3
.
In each field there is the same (probably made from 
a template) motif of two centaurs facing each other and 
hol ding a pitcher; the whole field is filled with loosely 
entwined plant twigs consisting of stalks and leaves of 
acanthus (Fig. 4). With regard to the history of art, Rud-
nica centaurs constitute the most valuable representation 
of the entire Rudnica sgraffiti. Despite the fact that gro-
tesque is one of the most characteristic motifs of pictorial 
and sculptural Renaissance and Classicist decorations, 
such a motif has not been discovered at all so far in our 
territories. Grotesque motifs have not been found in the 
lands of the then Kingdom of Poland
4
 or in Silesia. Accor-
ding to Jagiełło-Kołaczyk, […] in Silesia there are no 
examples of the occurrence of sgraffiti grotesque or  na  -
mentation in its fully shaped Italian form. We can rather 
talk about grotesque elements such as putto figures and 
various animals which were combined with other motifs, 
2
  A similar decoration, although much poorer formally, dating back 
to the 1580
s
 appeared in the Castle in Dębno in Lesser Poland 
[6, pp. 125–126].
3
 Grotesque is a form composed of plant twigs with figural and 
animal motifs woven into it as well as fruits, flowers and fantastic figu-
res created as a result of mixing plant, animal and figural elements, 
most  ly of mythological origins – chimeras, sphinxes, sirens, Pegasus, 
grif fins, etc. This motif has Roman origins. It was discovered in 1488 in 
Nero’s Domus Aurea (underground, i.e. in “caves”, thus the name) and 
it was introduced into the art of the Italian Renaissance at the turn of the 
16
th
 century; in the second half of the 16
th
 century it spread all over Europe.
4
  Perhaps some performance difficulties played a role in this situa-
tion exceeding the possibilities of our sgraffito artists. Grotesque origi-
nating in a straight line from pagan antiquity which used figures of 
various bizarre creatures could not [...] find recognition among inves-
tors because savouring the beauty of such decorations required a degree 
of esthetical sophistication [6, p. 282].
wys  tępowanie analogicznego motywu w leg  nickim domu 
„Pod Przepiórczym Koszem” (ok. 1565) i dworze w Go   -
rzanowie-Raczynie (1573) [11, s. 159, 162].
Przestrzeń pomiędzy drugą i trzecią kondygnacją 
wy pełniono multiplikowaną dekoracją ornamentalno-fi-
guralną, tworzącą ozdobny fryz. Ten główny motyw de -
ko racyjny elewacji wschodniej zasługuje na szczególną 
uwagę. Chyba dopiero w ostatnich latach ujawnił się spod 
tynków, skoro Jagiełło-Kołaczyk dopatrzyła się tu jedynie 
[…]  trudnych do zidentyfikowania zwierząt, umieszczo-
nych pośród stylizowanych, subtelnie zarysowanych 
roślin [11, s. 165]. W rzeczywistości jest to fryz złożony 
z wyodrębnionych prostokątnych pól, w które wprowa-
dzono oryginalny motyw ikonograficzny – groteskę
3
. 
W każdym polu pojawia się analogiczny (zapewne 
wykonany z szablonu) motyw dwóch centaurów, zwróco-
nych ku sobie i trzymających dzban; całe pole wypełniają 
luźno splecione wici, złożone z łodyg i liści akantu (il. 4). 
Z punktu widzenia historii sztuki rudnickie centaury to naj-
cenniejsze przedstawienie z całego zespołu sgraffitów rud-
nickich. Mimo że groteska to jeden z najbardziej charakte-
rystycznych motywów dekoracji malarskich i rzeźbiarskich 
okresu renesansu i klasycyzmu, to na na  szych terenach 
mo tywu takiego dotychczas w ogóle nie stwier  dzono. Gro-
teski nie zostały rozpoznane ani na ziemiach ówczesnego 
Królestwa Polskiego
4
, ani na Śląsku. Według Jagiełło-Ko-
łaczyk […] na  Śląsku nie znamy przykładu wystąpienia 
w de koracjach 
sgraffitowych ornamentów groteskowych 
w ich włoskiej, w pełni wykształconej postaci. Możemy mó -
wić raczej o elementach groteskowych, takich jak postaci put-
 tów 
i rozmaitych zwierząt, które łączono z innymi mo ty wa-
mi, głównie arabeskowymi 
5
 [11, s. 164]. Groteski rudnic kie 
mają bez wątpienia postać pełną, w związku z tym należy 
uznać ten motyw za jedyny rozpoznany przykład na Śląsku.
Groteski w przedstawieniach sgraffitowych są znane 
z Czech: motyw postaci fantastycznych po obu stronach 
naczynia występuje m.in. w północnej fasadzie dziedziń-
ca zamku w Brandýs nad Labem z końca XVI w., przed-
stawienia groteskowe z lat 40. XVI znane są z Prachatic. 
Także i inne motywy rudnickie znajdują pewną analogię 
do czeskich, np. motyw tympanonu wypełnionego deko-
racją promienistą, z obramieniem ozdobionym figurami 
3
  Groteska to kompozycja złożona z wici roślinnej, w którą wple-
cione są motywy figuralne i zwierzęce, owoce, kwiaty, a zwłaszcza 
postacie fantastyczne, powstałe z przemieszania elementów roślinnych, 
zwierzęcych i figuralnych, najczęściej o genezie mitologicznej – chime-
ry, sfinksy, syreny, pegazy, gryfy itp. Jest to motyw o rodowodzie 
antycznym, rzymskim. Odkryta w 1488 r. w Domus Aurea Nerona (pod 
ziemią, tzn. w „grotach”, stąd nazwa), została wprowadzona do sztuki 
renesansu włoskiego na przełomie XV i XVI w., w 2. połowie XVI w. 
rozprzestrzeniła się natomiast w Europie.
4
  Być może pewną rolę odegrały tutaj trudności wykonawcze, prze-
kraczające możliwości naszych sgraffitarzy. Groteska, wywodząca się 
w prostej linii z pogańskiego antyku, operująca postaciami różnych 
dziwnotworów, nie mogła […] znaleźć uznania wśród inwestorów, gdyż 
rozsmakowanie się w takich dekoracjach wymagało pewnego wyrafino-
wania estetycznego [6, s. 282].
5
 Jako przykład podaje się fryz wieńczący na zamku w Prószkowie 
(ok. 1563), gdzie pomiędzy sploty akantowe wprowadzono postaci put-
tów i jednorożców [11, s. 164].