Pałac w Rudnicy – historia, architektura, dekoracja /Rudnica palace – history, architecture, decoration 9
made in the form of semi-circular tympana with a picture
of a shell niche inside and volutes above
2
. The same pilas-
ters – already without tympana – appear within higher
sto reys and flank window openings. Moreover, on the
northern facade against the background of flutings there
also appears a musical motif, i.e. two crossed lutes (Fig. 4).
Due to the damages, it is difficult to determine with cer-
tainty whether this motif also appeared on the eastern fa -
cade. Similarly, it is not possible to confirm whether the
aforementioned corner flutings constitute the remnants of
the colossal order pilasters. This is quite probable if we
take into account the occurrence of a similar motif in the
Leg nica house called “Pod Przepiórczym Koszem” (At the
Partridge Basket) (circa 1565) and in the manor in Go -
rzanów-Raczyn (1573) [11, pp. 159, 162].
The space between the second and third storey was
filled with a multiplied ornamental and figural embellish-
ment which formed a decorative frieze. This major deco-
rative motif of the eastern facade is worth special atten-
tion. Probably, only in the last years did it appear from
under the plasters since Jagiełło-Kołaczyk observed just
the following: [...] animals difficult to identify which were
situated among stylised, subtly outlined plants [11, p. 165].
In fact, it is a frieze consisting of separate rectangular
fields with the introduction of an original iconographic
motif – grotesque
3
.
In each field there is the same (probably made from
a template) motif of two centaurs facing each other and
hol ding a pitcher; the whole field is filled with loosely
entwined plant twigs consisting of stalks and leaves of
acanthus (Fig. 4). With regard to the history of art, Rud-
nica centaurs constitute the most valuable representation
of the entire Rudnica sgraffiti. Despite the fact that gro-
tesque is one of the most characteristic motifs of pictorial
and sculptural Renaissance and Classicist decorations,
such a motif has not been discovered at all so far in our
territories. Grotesque motifs have not been found in the
lands of the then Kingdom of Poland
4
or in Silesia. Accor-
ding to Jagiełło-Kołaczyk, […] in Silesia there are no
examples of the occurrence of sgraffiti grotesque or na -
mentation in its fully shaped Italian form. We can rather
talk about grotesque elements such as putto figures and
various animals which were combined with other motifs,
2
A similar decoration, although much poorer formally, dating back
to the 1580
s
appeared in the Castle in Dębno in Lesser Poland
[6, pp. 125–126].
3
Grotesque is a form composed of plant twigs with figural and
animal motifs woven into it as well as fruits, flowers and fantastic figu-
res created as a result of mixing plant, animal and figural elements,
most ly of mythological origins – chimeras, sphinxes, sirens, Pegasus,
grif fins, etc. This motif has Roman origins. It was discovered in 1488 in
Nero’s Domus Aurea (underground, i.e. in “caves”, thus the name) and
it was introduced into the art of the Italian Renaissance at the turn of the
16
th
century; in the second half of the 16
th
century it spread all over Europe.
4
Perhaps some performance difficulties played a role in this situa-
tion exceeding the possibilities of our sgraffito artists. Grotesque origi-
nating in a straight line from pagan antiquity which used figures of
various bizarre creatures could not [...] find recognition among inves-
tors because savouring the beauty of such decorations required a degree
of esthetical sophistication [6, p. 282].
wys tępowanie analogicznego motywu w leg nickim domu
„Pod Przepiórczym Koszem” (ok. 1565) i dworze w Go -
rzanowie-Raczynie (1573) [11, s. 159, 162].
Przestrzeń pomiędzy drugą i trzecią kondygnacją
wy pełniono multiplikowaną dekoracją ornamentalno-fi-
guralną, tworzącą ozdobny fryz. Ten główny motyw de -
ko racyjny elewacji wschodniej zasługuje na szczególną
uwagę. Chyba dopiero w ostatnich latach ujawnił się spod
tynków, skoro Jagiełło-Kołaczyk dopatrzyła się tu jedynie
[…] trudnych do zidentyfikowania zwierząt, umieszczo-
nych pośród stylizowanych, subtelnie zarysowanych
roślin [11, s. 165]. W rzeczywistości jest to fryz złożony
z wyodrębnionych prostokątnych pól, w które wprowa-
dzono oryginalny motyw ikonograficzny – groteskę
3
.
W każdym polu pojawia się analogiczny (zapewne
wykonany z szablonu) motyw dwóch centaurów, zwróco-
nych ku sobie i trzymających dzban; całe pole wypełniają
luźno splecione wici, złożone z łodyg i liści akantu (il. 4).
Z punktu widzenia historii sztuki rudnickie centaury to naj-
cenniejsze przedstawienie z całego zespołu sgraffitów rud-
nickich. Mimo że groteska to jeden z najbardziej charakte-
rystycznych motywów dekoracji malarskich i rzeźbiarskich
okresu renesansu i klasycyzmu, to na na szych terenach
mo tywu takiego dotychczas w ogóle nie stwier dzono. Gro-
teski nie zostały rozpoznane ani na ziemiach ówczesnego
Królestwa Polskiego
4
, ani na Śląsku. Według Jagiełło-Ko-
łaczyk […] na Śląsku nie znamy przykładu wystąpienia
w de koracjach
sgraffitowych ornamentów groteskowych
w ich włoskiej, w pełni wykształconej postaci. Możemy mó -
wić raczej o elementach groteskowych, takich jak postaci put-
tów
i rozmaitych zwierząt, które łączono z innymi mo ty wa-
mi, głównie arabeskowymi
5
[11, s. 164]. Groteski rudnic kie
mają bez wątpienia postać pełną, w związku z tym należy
uznać ten motyw za jedyny rozpoznany przykład na Śląsku.
Groteski w przedstawieniach sgraffitowych są znane
z Czech: motyw postaci fantastycznych po obu stronach
naczynia występuje m.in. w północnej fasadzie dziedziń-
ca zamku w Brandýs nad Labem z końca XVI w., przed-
stawienia groteskowe z lat 40. XVI znane są z Prachatic.
Także i inne motywy rudnickie znajdują pewną analogię
do czeskich, np. motyw tympanonu wypełnionego deko-
racją promienistą, z obramieniem ozdobionym figurami
3
Groteska to kompozycja złożona z wici roślinnej, w którą wple-
cione są motywy figuralne i zwierzęce, owoce, kwiaty, a zwłaszcza
postacie fantastyczne, powstałe z przemieszania elementów roślinnych,
zwierzęcych i figuralnych, najczęściej o genezie mitologicznej – chime-
ry, sfinksy, syreny, pegazy, gryfy itp. Jest to motyw o rodowodzie
antycznym, rzymskim. Odkryta w 1488 r. w Domus Aurea Nerona (pod
ziemią, tzn. w „grotach”, stąd nazwa), została wprowadzona do sztuki
renesansu włoskiego na przełomie XV i XVI w., w 2. połowie XVI w.
rozprzestrzeniła się natomiast w Europie.
4
Być może pewną rolę odegrały tutaj trudności wykonawcze, prze-
kraczające możliwości naszych sgraffitarzy. Groteska, wywodząca się
w prostej linii z pogańskiego antyku, operująca postaciami różnych
dziwnotworów, nie mogła […] znaleźć uznania wśród inwestorów, gdyż
rozsmakowanie się w takich dekoracjach wymagało pewnego wyrafino-
wania estetycznego [6, s. 282].
5
Jako przykład podaje się fryz wieńczący na zamku w Prószkowie
(ok. 1563), gdzie pomiędzy sploty akantowe wprowadzono postaci put-
tów i jednorożców [11, s. 164].