School and kindergarten gardens as a place of education. History and contemporary design trends 37
Abstract
School and kindergarten gardens as a place of education. History and contemporary design trends
This article presents the history of school and kindergarten gardens in the context of changing educational programs and social needs in a global
review that also takes into account Poland. It was based on source texts and rich literature on this issue, including its historical, didactic and socio-eco-
logical aspects. Next, contemporary layouts of this type are presented, and then innovative architectural and spatial solutions are discussed. This was
done by means of the presentation of the selected projects developed for educational facilities functionally connected with gardens, mainly schools,
but also kindergartens. Some of them have already been implemented. Some still remain at the concept stage. All of them present the direction of
changes in the approach to designing educational facilities for children, being a response to contemporary didactic and social challenges.
Key words: school gardens, nursery gardens, education, school architecture
Streszczenie
Ogrody szkolne i przedszkolne jako miejsce edukacji. Historia i współczesne tendencje projektowe
W artykule przedstawiono, w przeglądzie światowym uwzględniającym również Polskę, historię ogrodów przyszkolnych oraz przedszkolnych
w kontekście zmieniających się programów edukacyjnych i potrzeb społecznych. Oparto ją na tekstach źródłowych oraz bogatej literaturze dotyczą-
cej tego zakresu badań, obejmującej zagadnienia historyczno-dydaktyczne oraz społeczno-ekologiczne. Przedstawiono też współczesne założenia
[9] Furttenbach J., Architectura universalis: das ist: von Kriegs-, Statt-
u. Wasser-Gebäwen […], Ulm 1635, https://digi.ub.uni-heidelberg.
de/diglit/furttenbach1635 [accessed: 27.08.2017].
[10] Furttenbach J., Mannhater Kunst-Spiegel, Oder Continuatio […],
Augsburg 1663, https://digi.ub.uni-heidelberg.de/diglit/furttenbach
1663 [accessed: 2.09.2017].
[11] Schulgarten, https://de.wikipedia.org/wiki/Schulgarten#cite_note-5
[accessed: 2.09.2017].
[12] Lukaš M., Školní zahrada jako učebna, Bakalářská prace, Masaryk-
ova univerzita, Filozocká fakulta, Brno 2010, https://is.muni.cz/
th/218171/_b/ [accessed: 2.02.2021].
[13] Schwab E., The school garden. Being a practical contribution
to the subject of education, M.L. Holbrook, New York 1879,
https://archive.org/details/schoolgardenbein00schw [accessed:
2.02.2021].
[14] Graeber C., Ideal-Schulgarten im XX. Jahrhundert, Königlichen
Hofbuchdruckerei Trowitzsch & Sohn, Frankfurt a. Oder 1907.
[15] Szpytma C., Szkoły typu Open-Air: eksperymenty architektoniczno-
-pedagogiczne szkolnictwa w pierwszych dziesięcioleciach XX w.,
“Problemy Wczesnej Edukacji” 2015, 4(31), 23–41.
[16]
Châtelet M., A breath of the fresh air, [in:] M. Gutman, N. De Coninck-
-
Smith (eds.), Designing Modern Childhoods: History, Space and
the Material Culture of Children, Rutgers University Press, New
Brunswick 2012.
[17] https://ro-w.tumblr.com/post/41776358018/architectureofdoom-
open-air-school-suresnes/amp [accessed: 15.05.2021].
[18] Waldorf World List. Adressverzeichnis der Waldorfschulen, Waldorf -
kindergärten und Ausbildungsstätten weltweit, Mai 2020, http://
www.freunde-waldorf.de/leadmin/user_upload/images/ Waldorf_
World_List/Waldorf_World_List.pdf [accessed: 27.08.2020].
[19] Ferriére A., Project d’École Nouvelle, Foyer Solidariste, Saint-
Blaise 1909.
[20] Freinet C., L’École moderne française, Ophrys, Paris 1946.
[21]
Tuszyńska L., Nauka o środowisku przyrodniczym, [in:] A. Korwin-
Szymanowska, E. Lewandowska, L. Tuszyńska, Edukacja środowis-
kowa w kształceniu nauczycieli w perspektywie praktycznej, Wy-
dawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2015, 9–36.
[22] Dudek-Klimiuk J., Ogrody szkolne w Polsce międzywojennej, Sem-
per Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 2019.
[23] Projekty budynków szkół powszechnych, z. 1–6, Ministerstwo Wy-
znań Religijnych i Oświecenia Publicznego, Warszawa 1925–1935.
[24] Instrukcja z 13 maja 1954 r. (Nr. GM 1-1335/54) w sprawie szkol -
nej działki doświadczalnej, Dz.U. Ministerstwa Oświaty nr 8 z dnia
7 czerwca 1954 r., http://mbc.cyfrowemazowsze.pl/dlibra/plain-
content?id=35887 [accessed: 25.05.2021].
[25]
Kowalski R., Grott E., Ogrody szkolne we współczesnej szkole. Znak
edukacyjnego zacofania a może jednak postępu?, “Studia Ecologiae et
Bioethicae” 2015, Vol. 13, Iss. 1, 35–58, http://docplayer.pl/14877634-
Ogrody-szkolne-we-wspolczesnej-szkole-znak-edukacyjnego-
zacofania-a-moze-jednak-postepu.html [accessed: 27.01.2021].
[26] UNESCO Learning: the treasure within, http://www.unic.un.org.
pl/edukacja_rozwoj/ [accessed: 29.08.2017].
[27] Blair D., The Child in the Garden: An Evaluative Review of the
Benets of School Gardening, “Journal of Environmental Educa-
tion” 2009, Vol. 40, No. 2, 15–38, doi: 10.3200/JOEE.40.2.15-38.
[28] Desmond D.H., Grieshop J., Subramaniam A., Revisiting Garden-
based Learning in Basic Education Philosophical Roots, Histori-
cal Foundations, Best Practices and Products, Impacts, Outcomes,
and Future Directions, FAO, International Institute for Education-
al Planning, Paris 2004, http://www.fao.org/3/aj462e/aj462e.pdf
[accessed: 27.04.2021].
[29] Setting up and running up the school garden. A manual for teach-
ers, parents and cummunities, FAO, Roma 2005, http://www.fao.
org/3/a0218e/a0218e00.htm [accessed: 16.05.2021].
[30] Sawiński J.P., Ogród szkolny w nauczaniu środowiska społeczno-
-przyrodniczego, WSiP, Warszawa 1991.
[31] Horton R.P., New York City Public School’s Rooftop Hydroponic
Garden and Urban Farm Classroom, “Urban Gardens”, Novem-
ber 16, 2011, https://www.urbangardensweb.com/2011/11/16/nyc-
classroom-in-an-urban-rooftop-farm/ [accessed: 15.05.2021].
[32] https://www.hoerrschaudt.com/project/gary-comer-youth-center/
[accessed: 15.09.2020].
[33] Wang L., Organic rooftop farm grows atop an elementary school in
China, https://inhabitat.com/organic-rooftop-farm-grows-atop-an-
elementary-school-in-china [accessed: 16.05.2021].
[34] https://www.archdaily.com/927103/shanghai-thomas-school-tjad
[accessed: 16.05.2021].
[35] https://www.archilovers.com/projects/60432/green-school-stock-
holm.html [accessed: 27.01.2021].
[36]
https://archello.com/project/smart-school#stories [accessed: 27.01.2021].
[37] https://cebraarchitecture.dk/project/smart-school/ [accessed:
27.01.2021].
[38] Kindergarten, https://de.wikipedia.org/wiki/Kindergarten [accessed:
17.05.2021].
[39] AWR Ocial blog – Architectural and Design news, http://awr-
competitions.blogspot.com/2016/03/lns-london-sursery-school-
rst-prize.html [accessed: 13.02.2021].
[40] https://medium.com/@leftsideoashion/farming-kindergarten-is-
a-prototype-garden-made-to-inspire-and-teach-environmental-sus-
tainability-d85916aa3b0e [accessed: 13.05.2021].
[41]
https://takashiniwa.com/Farming-Kindergarten [accessed: 12.05.2021].
[42] Szpytma C., Dostosowanie środowiska architektonicznego szkół pod-
stawowych w Polsce do potrzeb współczesnej edukacji, PhD Thesis,
Wydział Architektury, Politechnika Wrocławska, Wro cław 2016.