134 Katarzyna SĆuchocka, Borys SiewczyĆski, Jan Szot
[1] Polewka A., Lamprecht A., The architectural installation â a didac-
tic tool in real space research, âPrzestrzeĆ i Formaâ 2018, nr 36,
71â82, doi: 10.21005/pif.2018.36.B-022018.
[2] Wunenburger J.-J., Philosophie des images, Presses Universitaires
de France, Paris 1997.
[3] Polewka A., Synergic use of drawings and models in teaching, âPrze-
strzeĆ i Formaâ 2020, nr 43, 71â94, doi: 10.21005/pif.2020.43.B-04.
[4]
S
Ćuchocka K., Zapis przestrzeni â wnÄtrze architektoniczne w kontekĆcie
przenikania siÄ obszarĂłw sztuki czystej i projektowej, âZeszyty Nauko-
we Politechniki PoznaĆskiej. Architektura, Urbanistyka, Architektura
WnÄtrzâ 2021, nr 4, 155â167, doi: 10.21008/j.2658-2619.2021.4.10.
[5] Wojtkiewicz S., Architectural drawings. Architectâs archive, âCzas
Kulturyâ 2017, R. 33, nr 2, 72â81.
[6] Orzechowski M., Rysunek architektoniczny w praktyce, czyli jak
patrzeÄ ze zrozumieniem, PWN, Warszawa 2019.
[7] SĆuchocka K., Drawing â the autograph of spatial sensitivity,
âTechnical Transactionsâ 2015, R. 112, z. 4-A, 43â49, doi: 10.4467/
2353737XCT.15.281.4684.
[8] Ć»ychowska M.J., Humanisation of engineering studies, âWorld
Transactions on Engineering and Technology Educationâ 2019,
Vol. 17, No. 3, 468â472.
[9] Suî””czyĆski M., Rysunek strukturalny w obrazowaniu przestrzeni
i edukacji architektonicznej na Wydziale Architektury Politechni-
ki Warszawskiej wobec tradycji Ăcole des Beaux Arts i Bauhausu,
âArchitectusâ 2020, nr 4(64), 145â156, doi: 10.37190/arc200412.
[10] GroĆ K., Archival photography as source for inspiration for in-
terior design and Applied Arts, [in:] A. Guskos, J. Rybicki (eds.),
MEDEA 2019 Broken symmetry. MEDEA 2020 Event horizon.
MEDEA 2021 Mutations. International Interdisciplinary Symposia
on Art, Science and Technology. Conference proceedings, GdaĆsk
University of Technology, GdaĆsk 2023, 35â48.
[11] Pruska E., Szkicownik architekta, [in:] B. Nowakowski (red.), IV Kon-
ferencja Naukowa WydziaĆu Budownictwa LÄ
dowego Poli tech niki
Poz naĆskiej, PoznaĆ, maj 1985, t. 2: Prace Instytutu Technologii
i Kon strukcji Budowlanych, Wydaw nictwo PP, PoznaĆ 1985, 114â119.
[12] Fikus M., PrzestrzeĆ w autorskich zapisach graîżcznych, Wydaw-
nictwo PP, PoznaĆ 1991.
[13] Fikus M., PrzestrzeĆ w zapisach architekta, WydziaĆ Architektury
i Planowania Przestrzennego Politechniki PoznaĆskiej, Agencja
Wydawnicza Zebra, PoznaĆâKrakĂłw 1999.
[14] Orzechowski M., MiÄdzy punktem, kreskÄ
i plamÄ
. Kilka uwag do
edukacji architektonicznej opartej na dyscyplinach sztuki, âArchi-
tectusâ 2020, nr 4(64), 127â144, doi: 10.37190/arc200411.
[15] Lasiewicz-Sych A., Miejsce jako cel projektowania: zaĆoĆŒenia teoî
re tyczne i uwagi metodologiczne, [in:] B. Komar, J. BiedroĆska,
A. Szewczenko (red.), Badania interdyscyplinarne w architekturze,
t. 3, Badania przedprojektowe i okoĆoprojektowe w ksztaĆtowa niu
Ćrodowiska zbudowanego, WydziaĆ Architektury PĆl, Gliwice
2015, 37â50.
[16] Orzechowski M., Rysunek â zmysĆ architektury, WydziaĆ Architek-
tury PW, Blue Bird, Warszawa 2014.
[17] Seamon D., Place attachment and phenomenology: the synergistic
dynamism of place, [in:] L. Manzo, P. Devine-Wright (eds.), Place
attachment, Routledge, LondonâNew York 2014, 11â13.
[18] Kaczmarek J., Zastosowanie îżlmu w projekcie âNiewidzialne miaî
stoâ, âCzĆowiek i SpoĆeczeĆstwoâ 2013, t. 36, z. 2, 349â364.
[19] Sun X., Fu R., Zhang G., Chen C., Eects of multimedia integrated
îżne arts education on studentsâ learning attitude and learning sat-
isfaction, âFrontiers in Psychologyâ 2022, Vol. 13, doi: 10.3389/
fpsyg.2022.907468.
[20] SiewczyĆski B., Wybrane aspekty edukacji architektonicznej w pro î
cesach rekonstrukcji wirtualnych na potrzeby produkcji îżl mo wych,
[in:] R. Ast (red.), Arche Techno Psyche, SPiA, PoznaĆ 2018,
157â164.
[21] BaĆka A., Behawioralne podstawy projektowania architektoniczî
ne go, Wydawnictwo PP, PoznaĆ 1984.
References
Abstract
Synergy in the design process â contemporary tools used in the recording and implementation of the design idea
The article presents the problem of using manual graphic recording and multimedia recording in the process of perception of architectural spaces,
with the aim of searching for tools that can optimize the design processes of architecture and urbanism. The material refers to the research conducted
by comparative analysis, individual cases (case study) using the heuristic method. Selected sets of graphic, drawing and painting interpretations, as
well as records in the nature of îżlm tracks, were analyzed in an eî””ort to assess the merit of the method used in determining the character of a given
space and the degree of its recognition. The simultaneous use of both tools contributed to broadening the research îżeld and deepening the diagnosis
of the spaces recognized by the students. The research undertaken showed the advisability of using a combined cognitive method, based on the mutual
transfer of drawing and multimedia techniques, which can be an eî””ective tool for optimization in creative and design work. The dualistic way of
approaching the issue gave conîżrmation that the synergy of action can result in an expanded analysis of space, the development of imagination and
the ability to use new means of expression, consequently forming interesting plastic and multimedia articulations.
Key words: graphical record, multimedia, design synergy
Streszczenie
Synergia w procesie projektowym â wspĂłĆczeĆnie stosowane narzÄdzia w zapisie i realizacji idei projektowej
W artykule poruszono problem wykorzystania manualnego zapisu graîżcznego oraz zapisu multimedialnego w procesie percepcji przestrzeni ar-
chitektonicznych, celem poszukiwania narzÄdzi mogÄ
cych zoptymalizowaÄ procesy projektowania architektury i urbanistyki. W materiale odniesio-
no siÄ do badaĆ prowadzonych metodÄ
analizy porĂłwnawczej, indywidualnych przypadkĂłw (case study) z uĆŒyciem metody heurystycznej. Analizie
poddano wybrane zestawy interpretacji graîżcznej, rysunkowej i malarskiej oraz zapisĂłw o charakterze ĆcieĆŒek îżlmowych, chcÄ
c oceniÄ wartoĆÄ
merytorycznÄ
stosowanej metody przy okreĆlaniu charakteru danej przestrzeni i stopnia jej rozpoznania. RĂłwnolegĆe stosowanie obu narzÄdzi przy-
czyniĆo siÄ do poszerzenia pola badawczego i pogĆÄbienia diagnozy rozpoznawanych przestrzeni. PodjÄte badania wykazaĆy celowoĆÄ komplemen-
tarnego wykorzystywania metod poznawczych opierajÄ
cych siÄ na wzajemnym transferze rysunku i technik multimedialnych, mogÄ
cych stanowiÄ
skuteczne narzÄdzie optymalizacji w pracy twĂłrczej i projektowej. Dualistyczny sposĂłb podejĆcia do zagadnienia daĆ potwierdzenie, ĆŒe synergia
dziaĆania skutkowaÄ moĆŒe poszerzonÄ
analizÄ
przestrzeni, rozwojem wyobraĆșni i umiejÄtnoĆci posĆugiwania siÄ nowymi Ćrodkami wyrazu, w kon-
sekwencji interesujÄ
cymi w formie artykulacjami plastycznymi oraz multimedialnymi.
SĆowa kluczowe: zapis graîżczny, multimedia, synergia projektowa