4 Beata Juchniewicz
There are four categories of observation and imaging con-
nected with it which have the following names in the se -
quence of their appearance in the text: sensory eye, atten-
tive eye as well as creative, inner eye and autonomic eye.
They all overlap and complete one another, being the
characteristic features of active observation, typical of the
wide open eye
3
. In the conclusion we will draw your atte-
n tion to the significance of those types of perception of
space in education of students of architecture and return
to the thesis put forward at the beginning.
The sensory eye – Wojciech Weiss
The drawings by Wojciech Weiss created during his
“painting pilgrimages” to Venice are a great example
of synthetic sketches from nature done under the influ-
ence of temporary impressions, the townscape, its atmos-
phere, light and city life
4
. The graphic notes made with
a lively, quick, sort of impatient line are a record of the
fascination of the painter, a sensitive observer. Such
a character of the sketches demonstrates the process of
perception of the artist who eagerly soaked up the world
around him. The author adequately rendered also the spe-
cial character of the connections between the architecture
of Venice and water as well as atmosphere. Each line on
the paper seems to whirl and dance the same way as the
constantly moving shadows and reflections of all surfaces
and shapes in the water (Fig. 1). All impressions are only
momentary. Woj ciech Weiss marked them in the drawing
by barely visible traces and quick touches of the paper so
well that the viewers willingly follow the images created
by the painter, learning about space from those pictorial
“stories” about architecture and senses.
The above-mentioned examples of works by Weiss can
be used as a great template as well as a pretext for a reflec-
tion over the difference in perception, its effects depend-
ing on whether they were drawn from nature or in quiet
studios on the basis of photographs or from imagination.
Open-air drawing workshops provide the students of
architecture with an opportunity to make sketches out-
doors in special conditions of direct contact with space.
Such a situation offers a chance to extend the visual sensa-
tions to include the sensations captured with all other
senses. The atmospheric conditions, sounds, smells, traffic
paper we will not expound on that topic in detail and we will limit our-
selves to the claim that in our deliberations the eye shall mean a kind of
whole “apparatus” of observation together with the sensory perception of
space and intellectual skill to put it in order. The issues regarding the
connections between perception and drawing focuses by the definition on
vision so that such a perspective seems justified.
3
A lot of inspiration for the paper came from the classic works by
Rudolf Arnheim on visual psychology and the theory of art. The author
connected the features of vision and perception of space with thinking
and visual arts. He built the theoretical basis for the reflection over
visual observations and graphic records of that process which is the area
which this paper regards [2], [3].
4
Weiss visited Venice a number of times in the 1920s and the
1930s. He remained under the influence of its cityscape which he ex -
pressed in his paintings, drawings, wood engravings, lithographs and
monotype images, as well as poems and photographs. Serenissima Woj
cie cha Weissa regards those works [4].
który ten zbiór doznań pozwala porządkować
2
. Wy -
różnimy cztery kategorie widzenia i związanego z nimi
obrazowania, które nazwano w kolejności pojawiania się
w tekście: zmysłowym okiem, uważnym okiem oraz twór-
czym, wewnętrznym okiem i autonomicznym okiem.
Wszyst
kie one przenikają się wzajemnie i uzupełniają,
będąc cechami aktywnej obserwacji, właściwej dla szero-
ko ot wartego oka
3
. W podsumowaniu zwrócimy uwagę
na to, jakie znaczenie mają te typy postrzegania przestrze-
ni w edukacji studentów architektury oraz wrócimy do
po sta wio nej na wstępie tezy.
Zmysłowe oko – Wojciech Weiss
Rysunki Wojciecha Weissa powstałe podczas jego
„malarskich pielgrzymek” do Wenecji są znakomitym
przykładem syntetycznych szkiców z natury, rysowanych
pod wpływem chwilowych wrażeń, pejzażu miasta, jego
atmosfery, światła i toczącego się tam życia
4
. Graficzne
notatki skreślone żywą, szybką, jakby niecierpliwą kreską
to zapis fascynacji malarza, wrażliwego obserwatora.
Taki charakter szkiców oddaje proces percepcji artysty,
który z pełnym zaangażowaniem, łapczywie chłonął oto-
czenie. Autor trafnie oddał też szczególny charakter związ
ków architektury Wenecji z wodą i atmosferą. Każ da kre-
ska na papierze wydaje się wirować, tańczyć tak samo jak
w nieustannym ruchu pozostają cienie i odbicia w wodzie
wszystkich płaszczyzn i konturów (il. 1). Każde ulotne
wrażenie podlega jedynie chwili. Na rysunku zapisane
zostało ledwie widocznym śladem, krótkim gestem dot
knię cia arkusza. U Wojciecha Weissa tak trafnym, że od
biorca z chęcią podąża za wizerunkiem stworzonym przez
malarza, czerpiąc wiedzę o przestrzeni z tych rysunko-
wych „opowiadań” o architekturze i zmysłach.
Przytoczone tu przykłady dzieł Weissa mogą posłużyć
jako znakomity wzór i jednocześnie pretekst do refleksji
nad różnicą w percepcji, jej efektami zależnie od tego,
czy były rysowane z natury czy też w zaciszu pracowni,
na podstawie zdjęć czy z wyobraźni.
Plenery rysunkowe, w których uczestniczą studenci ar
chi tektury, są okazją do powstania szkiców realizowanych
w naturze, w szczególnych warunkach bezpośredniego
2
Widzenie często jest metaforą poznania. Taka postawa związana
jest z historycznie utrwalonym prymatem wzroku. Ze względu na obję-
tość artykułu nie będziemy szczegółowo rozwijać tego wątku i ograni-
czymy się do stwierdzenia, że w naszych rozważaniach oko będziemy
rozumieli jako pewien całokształt „aparatu” obserwacji wraz ze zmy
słowym odbiorem przestrzeni oraz intelektualną zdolnością jej porząd ko
wania. Problematyka związków percepcji z obrazowaniem siłą rzeczy na
wzroku się skupia, tak więc taka perspektywa wydaje się uzasadniona.
3
Dużą inspiracją dla artykułu były klasyczne już pozycje Rudolfa
Arnheima z dziedziny psychologii widzenia i teorii sztuki. Autor powią-
zał cechy widzenia, percepcji przestrzeni z myśleniem i sztukami pla-
stycznymi. Zbudował teoretyczne podstawy do refleksji nad widzeniem
i graficznym zapisem tego procesu, co stanowi obszar, w którym poru-
szamy się w niniejszym tekście [2], [3].
4
Weiss wielokrotnie był w Wenecji w latach 20. i 30. XX w. Po
zostawał pod wpływem jej pejzażu, czemu dawał wyraz w swojej twór
czości malarskiej, rysunkowej, drzeworytach, litografiach i monotypiach,
ale też w wierszach i na zdjęciach. Pracom tym została poświęcona
pu -
blikacja Serenissima Wojciecha Weissa [4].