38 Ewa Grochowska, Krzysztof Stefański
Również w dorobku Carla Lüdeckego znajdujemy
wiele utrzymanych w różnorodnej stylistyce realizacji
tego typu, zaprojektowanych zarówno dla przemysłow-
ców i tak zwanej szlachty przemysłowej, jak i dla starych
rodów szlacheckich. Można tu wymienić dwie neoromań-
skie kaplice grobowe w Rękowie (Rankau; pow. wrocław-
ski): rodziny von Mutius, według projektu z 1869 r., oraz
hrabiów von Harrach, według projektu z 1873 r. [6, Ka -
talog, pozycja 275], [21]
5
. Są to obiekty o prostej formie,
na planie prostokąta, o granitowych ścianach ozdo bio-
nych de talem z piaskowca. Kaplica hrabiów von Harrach
od znacza się większymi rozmiarami, a jej bryła wzboga-
cona jest absydą ołtarzową oraz portykiem wspartym na
neoromańskich kolumnach [22].
Kolejne prace Lüdeckego operują formami neogotyc-
kimi. Kaplica grobowa położona w parku przypałacowym
w Żelowicach (Silbitz, pow. strzeliński), hrabiów von Still-
fried-Rattonitz, z 1866 r., to jednonawowa ceglana bu do -
wla o smukłych proporcjach. W części frontowej głów na
bryła ujęta została symetrycznie niższym, szerokim nar-
teksem-galerią, w której ścianach osadzono renesansowe
płyty upamiętniające z postacią stojącą, przeniesione tu
na polecenie fundatora kaplicy z różnych kościołów Śląs-
ka. Rudolf von Stillfried-Rattonitz, uznany historyk i he ral-
dyk,
stworzył wraz z architektem jedyne w swoim rodza-
ju dzieło kommemoratywne, składające się z krypty na
doczesne szczątki rodu oraz kaplicy ozdobionej we wnątrz
i na ścianach zewnętrznych płytami z postaciami ante-
natów, tworzącymi oryginalny wywód genealogiczny
[23]. Projekt Lüdeckego zakładał galerię otwartą na ze -
wnątrz ostrołucznymi arkadami, które w zrealizo wa nym
obiekcie wypełniono murem z triforyj nymi oknami,
a przestrzeń galerii przekształcono w nawy boczne [6,
s. 25–26, Katalog, pozycja 490], [24], [25]
6
.
Mauzoleum w Kamionku (Neu-Weißstein, obecnie w gra-
nicach Wałbrzycha), zaprojektowane w 1874 r. dla rodzi-
ny Treutlerów, otrzymało neogotycką formę bal da chi mo -
wą na planie ośmiobocznym [6, s. 26, Katalog, po zycja
186], co pozwala zestawić je z niezrealizowanym neo -
gotyckim planem mauzoleum Wollera w Leśnej. Po dob -
nie lekką formę baldachimową zastosował architekt
w dziele powstałym w Jałowcu (Wingendorf, pow. lu bań-
ski). Ufundowane ono zostało przez kilka lat wcześniej
nobilitowaną do stanu szlacheckiego rodzinę von Lach-
mannów dla poległego w 1870 r., w wojnie francusko-
-pruskiej, dwudziestotrzyletniego Karla Roberta, ostat-
niego męskiego przedstawiciela rodu. Projekt wykonano
tuż po śmierci młodego oficera [6, s. 25, Katalog, pozycja
158–159], [26]
7
. Na całość realizacji składa się ogro-
dzona murem przestrzeń cmentarza-parku, przez której
środek biegnie aleja zakończona po obu stronach brama-
mi, a centrum zajmuje kamienno-ceglana ażurowa struk-
tura stanowiąca obudowę dla białej rzeźby przedstawia-
jącej leżącego żołnierza i pochylającego się nad nim
anioła. Marmurowy monument wykonał Rudolf Siemer-
5
TU Berlin, sygn. 653-658, 6049-6052.
6
TU Berlin, sygn. 11480-1183.
7
TU Berlin, sygn. 6039-6046.
Among the achievements by Lüdecke we can find many
realisations of this type using various styles, which were
designed for both industrialists and the so-called in dustrial
nobility, as well as for the old noble families. There are,
inter alia, two neo-Roman tomb-chapels in Rę ków (Ran-
kau; county of Wrocław), i.e. of von Mutius family accord-
ing to the project from 1869 and of Counts von Harrach
according to the project from 1873 [6, Catalogue,
item
275],
[21]
5
. These are simple form structures on a rectan-
gu lar square and granite walls decorated with a sandstone
detail.
Counts von Harrach’s chapel is cha racterised by
bigger sizes and its body is enriched with an altar apse as
well as a portico supported by neo-Roman columns [22].
Further works by Lüdecke have neo-Gothic forms.
A tomb-chapel of Counts
von Stillfried-Rattonitz situated
in the palace park in Żelowice (Silbitz, county of Strzelin)
from 1866 is a one-nave brick structure with smooth pro-
portions. In the front part, the main body was arranged
in the form of a symmetrically lower and wide narthex-
gallery in the walls of which there were Renaissance slabs
with a standing figure transferred here on the recommen-
dation of the chapel’s founder from different churches of
Silesia. Rudolf von Stillfried-Rattonitz, a remarkable hi -
storian and heraldist, together with an architect created
a unique commemorative work which consisted of a crypt
for the mortal remains of the family and the chapel deco-
rated inside and on external walls by means of panels with
figures of ancestors forming an original genealogical
argument [23]. Lüdecke’s project assumed a gallery open
to the outside by means of ogive arcades which, in the
realised structure, were filled with a wall with triforium
windows and the gallery space was converted into the
aisles [6, pp. 25–26, Catalogue, item 490], [24], [25]
6
.
The mausoleum in Kamionek (Neu-Weißstein, at pre-
sent within the municipality of Wałbrzych) designed in
1874 for Treutler family had a neo-Gothic baldachin form
on the octagonal plan [6, p. 26, Catalogue, item 186],
which makes it possible for it to be compared with the
non-realised neo-Gothic plan of Woller’s mausoleum in
Leśna. A similar light baldachin form was used by an
architect in the work that was constructed in Jałowiec
(Wingendorf, County of Lubań). It was founded by the
von Lachmann family, which was ennobled to the nobi lity
a few years earlier, for 23-year-old Karl Robert killed in
the Franco-Prussian War in 1870, who was the last male
representative of the family. The project was carried out
just after the death of the young officer [6, p. 25,
Catalogue, item 158–159], [26]
7
. The whole realisation
consists of the cemetery and park space surrounded by the
wall, whose middle part is crossed by an alley ending
with gates on both sides, whereas in the centre there is
a stone and brick openwork structure constituting a hous-
ing for the white sculpture presenting a lying soldier and
an angel leaning over him. The marble monument was
made by Siemering, a Berlin representative of historicism
5
TU Berlin, sign. 653-658, 6049-6052.
6
TU Berlin, sign. 11480-1183.
7
TU Berlin, sign. 6039-6046.