36 Jarosław Jarzewicz
Maswerk okna wschodniego chóru katedry wrocław-
skiej jest znakomitym świadectwem dalekosiężnych kon-
taktów i kreatywności projektującego architekta, który nie
tylko znał najnowsze osiągnięcia głównych francuskich
strzech katedralnych, ale umiał je twórczo rozwijać. Jest
to jeszcze jeden przykład powiązań artystycznych ośrod-
ków na ziemiach polskich z wiodącymi centrami. Wartość
dzieła sztuki nie polega jednak na zgodności z najnowszą
modą, na doganianiu awangardowych środowisk. Praca
z dala od owych centrów mogła oferować dla twórczego
artysty istotne korzyści, gdyż na dalekich rubieżach ów-
czesnej „gotyckiej” Europy nie obowiązywały standardy
i kanony, które mogłyby ograniczać zbyt wybujałe inwen-
cje projektantów. Właśnie dlatego, właśnie tam mogły
być realizowane tak niezwykłe pomysły.
between the centers in Poland and the leading centers. The
value of a work of art is not, however, about its following
the latest fashion or about catching up with the avant
garde milieu. Working far away from the center might
have signicantly beneted a creative artist who might
otherwise have been excessively restricted by the contem-
porary standards and canons of “Gothic” Europe. This is
exactly why such extraordinary ideas might have been put
into practice there.
Translated by
Tadeusz Szałamacha
Bibliografia /References
[1] Skibiński S., Polskie katedry gotyckie, Gaudentinum, Poznań 1996.
[2] Jarzewicz J., Tradycja i innowacja w gotyckiej architekturze kate-
dry wrocławskiej, [w:] R. Kaczmarek, D. Galewski (red.), Katedra
wrocławska na przestrzeni tysiąclecia. Studia z historii architektu-
ry i sztuki, Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego,
Stowarzyszenie Historyków Sztuki, Wrocław 2016, 51–66.
[3] Jurkowlaniec T., Gmach pamięci. Z badań nad dekoracją rzeź-
biarską prezbiterium katedry we Wrocławiu, Instytut Sztuki PAN,
Warszawa 2004.
[4] Helten L., Mittelalterliches Masswerk. Entstehung – Syntax –
Topo logie, Reimer, Berlin 2006.
[5] Bukowski M., Katedra wrocławska, Ossolineum, Wrocław–War-
szawa–Kraków 1962.
[6] Małachowicz E., Katedra wrocławska. Dzieje i architektura, PAN,
Wrocław 2000.
[7] Szewczyk A., Mecenat artystyczny biskupów wrocławskich w do-
bie reformacji i potrydenckiej odnowy Kościoła (1520–1609), Atut,
Wrocław 2011.
[8] Lutsch H., Bilderwerk schlesischer Kunstdenkmäler. Textband,
Kuratorium des Schlesischen Museums der Bildenden Künste,
Breslau 1903.
[9] Schlesisches Urkundenbuch, [hg. von] H. Appelt, J.J. Menzel, [be-
arb. von] W. Irgang, Böhlau, Köln–Wien 1977, t. 2, 1984, t. 3.
[10] Katalogi biskupów wrocławskich, [w:] Monumenta Poloniae Hi-
storica. Pomniki dziejowe Polski, oprac. przez lwowskie grono
członków Komisyi Historycznej Akademii Umiejętności w Kra-
kowie, Akademia Umiejętności w Krakowie, Kraków 1893, t. 6,
534–585.
[11] Grünhagen C., Korn G. (Verf.), Regesta episcopatus Vratislavien-
sis. Urkunden des Bistums Breslau in Auszügen, t. 1, Ferdinand
Hirt, Breslau 1864.
[12] Wölfin H., Über das Erklären der Kunstwerke, Seemann, Leipzig
1921.
[13] Helten L., Um 1300. Neue Formen der Repräsentation im Kirchen-
bau, „Artium Quaestiones” 2014, T. 25, 5–21.
[14] Coldstream N., The Decorated Style. Architecture and Ornament
1240–1360, University of Toronto Press, Toronto 1994.
[15] Michler J., Die ursprüngliche Chorform der Zisterzienserkirche in
Salem, „Zeitschrift für Kunstgeschichte” 1984, Bd. 47, 3–46.
[16] Untermann M., Forma Ordinis. Die mittelalterliche Baukunst der
Zisterzienser, Deutscher Kunstverlag, Berlin 2001.
[17] Bonnet Ph., Rioult J.J., Bretagne gothique. L’architecture religieu-
se, Picard, Paris 2010.
[18] Kimpel D., Suckale R., Die gotische Architektur in Frankreich
1130–1270, Hirmer, München 1985.
[19] Sandron D., Amiens. La cathédrale, Zodiaque, Paris 2004.
[20] Beukers K.G., Der Kölner Dom, Wissenschaftliche Buchgesell-
schaft, Wissenschaftliche Buchgesellschaft, Darmstadt 2004.
[21] Kurmann P., La cathédrale Saint-Etienne de Meaux étude architec-
turale, DROZ, Genève 1971.
[22] Suckale R., Thesen zum Bedeutungswandel der gothischen Fen-
sterrose, [w:] R. Suckale, Stil und Funktion. Ausgewählte Schriften
zur Kunst des Mittelalters, Deutscher Kunstverlag, Berlin 2008,
327–360.
[23] Scholz H., Architektonischer Rahmen versus Bildprogramm, [w:]
U. Bednorz, L. Helten, G. Siebert (Hg.), In Rahmen bleiben. Glas -
malerei in der Architektur des 13. Jahrhunderts, LukasVerlag,
Berlin 2017, 89–105.
[24] Kurmann P., Spätgotische Tendenzen in der europäischen Architek-
tur um 1300, [w:] Akten des XXV. internationalen Kongresses für
Kunstgeschichte, t. 6, Böhlau, Wien 1986, 11–18.
[25] Branner P., Burgundian Gothic Architecture, Zwemmer, London
1960.
[26] Kurmann P., von Winterfeld D., Gautier de Varinfroy, ein „Denk-
malpeger” im. 13. Jahrhundert, [w:] L. Grisebach, K. Renger
(Hg.), Festschrift für Otto von Simson zum 65 Geburtstag, Propy-
läen Verlag, Berlin 1977, 101–159.
[27] Kunst H.J., Die Entstehung des Hallenumgangschores. Der Dom
zu Verden an der Aller und seine Stellung in der gotischen Archi-
tektur, „Marburger Jahrbuch für Kunstwissenschaft” 1969, Bd. 18,
1–104.
[28] Steinmann M., Die Westfassade des Kölner Domes. Der mittelal-
terliche Fassadenplan F, Kölner Dom, Köln 2003.
[29] Sauvé J.S., Notre-Dame de Strasbourg. Les façades gothiques,
Didymos, Korb 2012.
[30] Schubert E., Der Westchor des Naumburger Doms, der Chor der
Klosterkirche in Schulpforta und der Meissner Domchor, [w:] F. Mö
bius, E. Schubert (Hg.), Architektur des Mittelalters. Funktion und
Gestalt, Hermann Böhlaus Nachfolger, Weimar 1984, 160–183.
[31] Donath G., Donath M., Zeugnisse mittelalterlicher Bauplanung
und Bauprozesse an den Chorbauten von Naumburg, Schul-
pforte und Meissen, [w:] H. Krohm, H. Kunde, G. Siebert (Hg.),
Der Naumburger Meister. Bildhauer und Architekt im Europa
der Kathedralen, [kat. wyst.], t. 2, Imhof, Petersberg 2011, 1275–
1291.
[32] Leopold G., Schubert E., Zur Baugeschichte der ehemaligen Zi-
sterzienser-Klosterkirche in Schulpforta, „Sachsen und Anhalt.
Jahrbuch der Historischen Kommission für SachsenAnhalt” 1994,
Bd. 18, 339–416.
[33] Dellermann R., Dorn R., Reisser T., Tetzner B., Uetz K., Das go-
tische Sanktuarium, [w:] A. Hubel, J. Cramer (Hg.), Forschungen
zum Kloster Schulpforta. Ergebnisse eines Arbeitsprojektes im
Rahmen des Graduiertenkollegs „Kunstwissenschaft – Baufor-
schung – Denkmalpege“ der Otto-Friedrich-Universität Bamberg
und der Technischen Universität Berlin, Verlag Janos Stekovics,
Halle an der Saale 2003, 67–86.