38 Małgorzata Milecka
posiadłości, projektował Franciszek Szanior, pod po rząd
kowując je dominantom kompozycyjnym zwie rzyńca,
za budowaniom folwarcznym, ratuszowi i sylwecie ko ś
cio ła. Trzy główne osie widokowe biegnące z tarasu pa
ła cowego wytyczył zaś Wacław Tański według pomysłu
Anny Plater. Jedna z nich zamknięta była akcentem
w postaci eksedry – półkolistej pergoli z kolumnadą i ka
mien ną ławką, druga oś wiodła na północny zachód ku
tzw. młynkom poprzez ścieżkę w lesie, a trzecia – cen
tral na – biegła w kierunku stawu na północy założe
nia. Działalność Tańskiego datowana jest na lata około
1924 r., jemu też należy przypisać kompozycję grup drzew
w cen tralnej części parku, została ona udokumentowana
na fo tograi lotniczej, pochodzącej najprawdopodobniej
z lat 30. XX w. [5], [7].
Mamy tu zatem przykład niezwykle cennej kompozy
cji ogrodowej, pokoleniowo kształtowanej na zasadzie
twórczej, harmonijnej kontynuacji. Zespół ten przetrwał
do czasów współczesnych jako zabytek o zdecydowanie
czytelnej kompozycji, o czym mogą świadczyć pomiary
parku z połowy XX w., jak również współczesne do ku
mentacje inwentaryzacyjne i dokumentacyjne, dość bogate
pod względem kartograi i ikonograi. Oczywiste jest,
że na skutek wieloletniego, niewłaściwego użytkowania
i dot kliwych braków pielęgnacyjnych w 2. połowie XX w.
park wy magał prac konserwatorskich i kompleksowej re
wa lo ryzacji. Szczególnie źle sytuacja się przedstawiała
w ob rębie rozległego układu wodnego, gdzie braki pod
st awo wej konserwacji urządzeń wodnych i renowacji
(oczysz czania) stawów spowodowały zacieranie układu
wod nego i kompozycji parkowej (w tym zniszczenia re
liktów wyposażenia – drewnianych kładek, mostków, ale
tak że zniszczenia urządzeń piętrzących wodę, wreszcie –
za rastanie stawów i rowów samosiewami).
Analiza bogatej dokumentacji parku, a zwłaszcza „In
wen taryzacji dendrologicznej i projektu gospodarki drze
wostanem zabytkowego parku w Białaczowie” opra co
wa nej przez rmę Werbena Art sp. z o.o. z 2012 r. [8],
po zwa la na stwierdzenie, że w 2011 r., przed nisz czą cą
park wi churą, na jego terenie rosło blisko 4000 sztuk drzew
i krzewów. Dodatkowo, analiza planów sy tua cyj nych
za
wartych w ewidencji parku z 2008 r. (il. 2), wyko na
nych na podstawie ortofotomap uzasadnia pogląd, że
w tym czasie czytelne były wnętrza ogrodowe, któ rych
zam knięcia stanowiły częściowo porośnięte sa mo siewa
mi niecki stawów, ujęte w zewnętrzne ramy za drze wień
i dopełnione przez relikty komponowanych grup krze
wów. Czytelne były również osie widokowe, które roz
po ścierały się z pałacu. Kompozycja parku, po mimo za
cho wanych elementów świadczących o geo met rycznych
ko rzeniach, była w przeważającej części „swo bodna”,
nie stety w tym czasie zostały zerwane już po wią za nia
z kraj obrazem otaczającym park od północy, albo wiem
sa mo siew intensywnie porastający zaniedbane sta wy
zamk nął dalekie otwarcia widokowe. Zatarciu uleg ła też
re la cja z lasem dopełniającym park od zachodu.
Resumując, można stwierdzić, że wynikiem wielo wie
kowego istnienia na tym terenie klucza majątku ziems
kiego było zagospodarowanie pierwotnie bagnistych łąk,
a efektem gospodarki – zaprowadzona kultura rolna z ze
residence on Kochanowski’s Island and a neoclassical,
grandiose palace which is at the moment an evident land
mark of the whole historic design. This highly valuable
complex is composed of the palace building with two
quar tercircular galleries, outbuildings and two free stand
ing pavilions. It was designed by Jakub Kubicki and
built in 1797–1800. In 1889, the main body of the palace
building was extended in compliance with the design by
Adam Czapski who at that time also designed the west
outbuilding. The whole design was surrounded by a large,
landscape and forest park, spreading over 20 ha, bordering
on exceptionally picturesque open space and forest from
the west. From the east a large linden tree alley connected
the palace (along the diagonal axis) with the city, and most
specically with the town hall centrally located in the
market square. Most probably the original composition
of the palace park was designed by the Austrian gardener
Lindauer. Judging by the age of the trees, he marked the
major elements of the composition: the linden tree alley
leading to the town hall and clumps of vegetation by
the west gallery. At the end of the 19
th
century, the main
alleys and groups of trees, especially in the part leading
from the palace terrace to the ponds in the north of the
estate, were designed by Franciszek Szanior, subjecting
them to the hunting park composition landmarks, the
grange buildings, the town hall and the church building.
Three main view corridors leading from the palace terrace
were designed by Wacław Tański but the idea came from
Anna Plater. One of them was closed by an exedra – a se
micircular pergola with a colonnade and a stone bench, the
second corridor led northwest towards the socalled mills
through a forest path, and the third – central – corridor led
north of the design towards the pond. Tański was active
there around 1924 and was most probably the designer
of the group of trees in the central part of the park. This
composition was documented in an aerial photograph
most probably from the 1930s [5], [7].
This is then an example of an exceptionally valuable
garden composition creatively formed over generations
as a harmonious continuation. This historic complex has
survived until contemporary times as a historic site with
a clear layout, which is conrmed by the measurements
of the park from the middle of the 20
th
century as well
as contemporary surveys and other documents with quite
detailed maps and plans. It is obvious that as a result of
longlasting and improper use as well as maintenance
neglect in the 2
nd
half of the 20
th
century the park required
conservation work and thorough redevelopment. The
situation was especially bad in respect of its extensive water
system elements where as a result of no maintenance of
water facilities and no renovation (cleaning) of the ponds
the water system and the park composition gradually
disappeared (including damage to original elements of
water infrastructure – wooden footbridges, bridges as well
as dams and nally ponds and ditches overgrown with
volunteer seedlings).
On the basis of the analysis of copious documentation
of the park, especially the “Dendrological Survey and
the Project of Tree Management in the Historic Park in
Białaczów” developed by Werbena Art sp. z o.o. in 2012