
38  Małgorzata Milecka
posiadłości, projektował Franciszek Szanior, pod  po  rząd
kowując  je  dominantom  kompozycyjnym  zwie rzyńca, 
za  budowaniom  folwarcznym,  ratuszowi  i  sylwecie  ko ś
cio ła. Trzy główne osie widokowe biegnące z tarasu pa
ła  cowego wytyczył zaś Wacław Tański według pomysłu 
Anny  Plater.  Jedna  z  nich  zamknięta  była  akcentem 
w postaci eksedry – półkolistej pergoli z kolumnadą i ka
mien ną ławką, druga  oś  wiodła na północny  zachód  ku 
tzw. młynkom  poprzez ścieżkę w lesie, a trzecia – cen
tral  na  –  biegła  w  kierunku  stawu  na  północy  założe 
nia.  Działalność  Tańskiego  datowana  jest  na  lata  około 
1924 r., jemu też należy przypisać kompozycję grup drzew 
w cen tralnej części parku, została ona udokumentowana 
na fo tograi lotniczej, pochodzącej najprawdopodobniej 
z lat 30. XX w. [5], [7].
Mamy tu zatem przykład niezwykle cennej kompozy
cji  ogrodowej,  pokoleniowo  kształtowanej  na  zasadzie 
twórczej, harmonijnej kontynuacji. Zespół ten przetrwał 
do czasów współczesnych jako zabytek o zdecydowanie 
czytelnej kompozycji, o czym mogą świadczyć pomiary 
parku z połowy XX w., jak również współczesne do ku
mentacje inwentaryzacyjne i dokumentacyjne, dość bogate 
pod  względem  kartograi  i  ikonograi.  Oczywiste  jest, 
że na  skutek wieloletniego, niewłaściwego użytkowania 
i dot kliwych braków pielęgnacyjnych w 2. połowie XX w. 
park wy  magał prac konserwatorskich i kompleksowej re 
wa  lo ryzacji.  Szczególnie  źle  sytuacja  się  przedstawiała 
w ob rębie rozległego układu wodnego, gdzie braki pod
st awo wej  konserwacji  urządzeń  wodnych  i  renowacji 
(oczysz czania)  stawów  spowodowały  zacieranie  układu 
wod nego i kompozycji parkowej (w tym zniszczenia re 
liktów wyposażenia – drewnianych kładek, mostków, ale 
tak że zniszczenia urządzeń piętrzących wodę, wreszcie – 
za rastanie stawów i rowów samosiewami).
Analiza bogatej dokumentacji parku, a zwłaszcza „In 
wen  taryzacji dendrologicznej i projektu gospodarki drze 
wostanem  zabytkowego  parku  w  Białaczowie”  opra  co 
wa  nej przez  rmę Werbena Art  sp. z o.o. z 2012 r. [8], 
po  zwa la na stwierdzenie,  że  w 2011  r.,  przed nisz czą cą 
park wi churą, na jego terenie rosło blisko 4000 sztuk drzew 
i  krzewów.  Dodatkowo,  analiza  planów  sy tua cyj nych
  za
wartych  w  ewidencji  parku  z  2008  r.  (il.  2),  wyko na
nych  na  podstawie  ortofotomap  uzasadnia  pogląd,  że 
w  tym  czasie czytelne były wnętrza ogrodowe,  któ rych 
zam knięcia stanowiły częściowo  porośnięte  sa mo siewa
mi niecki stawów, ujęte w zewnętrzne ramy za drze wień 
i  dopełnione  przez  relikty  komponowanych  grup  krze 
wów. Czytelne były  również osie widokowe,  które roz 
po ścierały się z pałacu. Kompozycja parku, po  mimo za
cho wanych elementów świadczących o geo met  rycznych 
ko rzeniach,  była  w  przeważającej  części  „swo  bodna”, 
nie  stety  w  tym  czasie  zostały  zerwane  już  po wią za nia 
z  kraj  obrazem  otaczającym  park  od  północy,  albo  wiem 
sa   mo siew  intensywnie  porastający  zaniedbane  sta wy 
zamk nął dalekie otwarcia widokowe. Zatarciu uleg  ła też 
re  la cja z lasem dopełniającym park od zachodu. 
Resumując, można stwierdzić, że wynikiem wielo wie
kowego  istnienia  na  tym  terenie  klucza  majątku  ziems
kiego było zagospodarowanie pierwotnie bagnistych łąk,  
a efektem gospodarki – zaprowadzona kultura rolna z ze 
residence  on  Kochanowski’s  Island  and  a neoclassical, 
grandiose palace which is at the moment an evident land
mark of the whole historic design. This highly valuable 
complex  is  composed  of  the  palace  building  with  two 
quar  tercircular galleries, outbuildings and two free stand
ing  pavilions.  It  was  designed  by  Jakub  Kubicki  and 
built in 1797–1800. In 1889, the main body of the palace 
building was extended in compliance with the design by 
Adam Czapski who  at that time  also  designed the  west 
outbuilding. The whole design was surrounded by a large, 
landscape and forest park, spreading over 20 ha, bordering 
on exceptionally picturesque open space and forest from 
the west. From the east a large linden tree alley connected 
the palace (along the diagonal axis) with the city, and most 
specically  with  the  town  hall  centrally  located  in  the 
market  square.  Most  probably  the  original  composition 
of the palace park was designed by the Austrian gardener 
Lindauer. Judging by the age of the trees, he marked the 
major elements of the composition: the linden tree alley 
leading  to  the  town  hall  and  clumps  of  vegetation  by 
the west gallery. At the end of the 19
th
 century, the main 
alleys and groups of trees, especially in the part leading 
from the palace terrace to  the ponds in the north  of the 
estate, were designed  by  Franciszek Szanior,  subjecting 
them  to  the  hunting  park  composition  landmarks,  the 
grange buildings, the town hall and the church building. 
Three main view corridors leading from the palace terrace 
were designed by Wacław Tański but the idea came from 
Anna Plater. One of them was closed by an exedra – a se 
micircular pergola with a colonnade and a stone bench, the 
second corridor led northwest towards the socalled mills 
through a forest path, and the third – central – corridor led 
north of the design towards the pond. Tański was active 
there  around  1924  and  was  most  probably  the  designer 
of the group of trees in the central part of the park. This 
composition  was  documented  in  an  aerial  photograph 
most probably from the 1930s [5], [7].
This is then an example of an exceptionally valuable 
garden  composition  creatively  formed  over  generations 
as a harmonious continuation. This historic complex has 
survived until contemporary times as a historic site with 
a clear layout, which is conrmed by the measurements 
of the  park from the middle of the 20
th
 century  as well 
as contemporary surveys and other documents with quite 
detailed maps and plans. It is obvious that as a result of 
longlasting  and  improper  use  as  well  as  maintenance 
neglect in the 2
nd
 half of the 20
th
 century the park required 
conservation  work  and  thorough  redevelopment.  The 
situation was especially bad in respect of its extensive water 
system elements where as a result of no maintenance of 
water facilities and no renovation (cleaning) of the ponds 
the  water  system  and  the  park  composition  gradually 
disappeared  (including  damage  to  original  elements  of 
water infrastructure – wooden footbridges, bridges as well 
as  dams  and  nally  ponds  and  ditches  overgrown  with 
volunteer seedlings).
On the basis of the analysis of copious documentation 
of  the  park,  especially  the  “Dendrological  Survey  and 
the Project of Tree  Management in the Historic Park  in 
Białaczów” developed by Werbena Art sp. z o.o. in 2012