Kolosalny posąg Besa z Amathus na Cyprze /The colossal statue of Bes from Amathus in Cyprus 21
the Nile”, was a pattern of such rebirth. Osiris and the
process of his regeneration were present wherever there
was the element of water, as it was formulated in the cult
incantations since the times of the New Kingdom: You
are the Nile... gods and people live because of you [7,
p. 571].
In Amathus, Bes could have been the witness and
guardian of the cult ceremony. A similar mystery, also
connected with the regenerative function of water and
Osi ris, included the rituals in which his life, death, and
re surrection were reconstructed. In Amathus, some of
those rituals might have been connected with the pool
with water, imitating the Nile. Bes could have been the
guardian protecting the mystery. It is hard to imagine
a boat in the relatively small pool of the fountain with Isis,
sister and wife of Osiris, looking for fragments of his
body in the waters of the Nile to put them together, revive
them and perform the act of procreation. It must have
been the reconstruction performed only with the use of
sym bolic attributes and its adequate scenery. This myste-
ry, called inventio, “discovery”, “find” was cultivated in
this area of Imperium Romanum where the cult of Isis,
Osiris and the Nile was present
11
.
Apart from the probable participation in such serious
mysteries, Bes was included in cult and ecstatic dances.
Dominating the area around him with his colossal figure,
looking like an old cult pillar (e.g. Hathor), he might have
been the patron of the dancing circle in the so called fes-
tival of masks, being its center. These rituals, known since
the times of the Old Kingdom, consisted in dancing per-
formed mainly by the youth wearing the masks of cows as
well as
Bes and Hathor, which was a reconstruction of the
“dance of the spirits” [24, pp. 147–149].
Bes, so similar and often identified with Silenuses and
Satyrs, could have also been a “silent participant” in joy-
ous, night processions komos, going through the city dur-
ing the great annual festival of the returning and trium-
phant Dionysus.
When building huge votive and cult sculptures, great
attention was paid also to their dimensions – expressed in
the units used at that time. The number of those units in
the height of such statues had often a symbolic meaning.
Sometimes it was even ontologically justified. This may
be demonstrated also with the colossus of Bes which con-
veys such a message. Did it combine the efforts of the
Egyptians at adapting the sculptures, those “substitute
bodies” and “pools of energy” to comply with the holy
canon, that is the norm resulting from gods’ decisions? Or
did it follow the principles observed by the Greeks to
adjust it to the proportions of Cosmos with the use of
Pythagorean units of music intervals (Fig. 4)?
Both methods applied measurements and proportions:
the Egyptians complied with the will of gods, and the
Greeks complied with the harmony of Cosmos.
The present height of the figure of Bes itself is –
assuming the use of the Egyptian royal cubit (52.5 cm) –
8 such cubits. The number 8 might have been an allusion
11
Character of the mystery inventio: [23, pp. 116–117].
Przejawem sympatii, jaką się Bes cieszył, mogą być
też jego podobizny na drobnych, srebrnych monetach
z Cylicji i pogranicza Syrii, pochodzące z III i II w. p.n.e.
Na naśladujących greckie drachmy monetach z jednej
strony widnieje głowa Ateny, z drugiej – twarz Besa en
face [20, s. 298−300].
W arabskiej natomiast Księdze zakopanych pereł Bes
staje się gnomem o imieniu Ajtallach [21, s. 17].
Zapewne także kolos z Amathus długo jeszcze cieszył
się zainteresowaniem, nawet po wyrugowaniu starych,
antycznych kultów. Wszak wzbudzał podziw już samą
swą wielkością, nie mówiąc o osobliwej formie. Nie moż-
na też wykluczyć tu rodzaju charyzmy i czci, jaką posąg
musiał nadal się cieszyć zwłaszcza wśród okolicznych
żeglarzy i rybaków liczących na jego interwencję, a więc
pomoc i ochronę. Mogło to być również jedną z przyczyn
przeniesienia tego posągu do muzeum. Wiadomo, że dłu-
go kontynuowano antyczne kulty, co obserwować moż -
na
nawet współcześnie. Przykładem może służyć Gre cja,
gdzie jeszcze w XIX w. czczone były, utożsamiane z chrześ-
cijańskimi świętymi, stare pogańskie bóstwa, czego śla-
dem były składane im ofiary. Przed posągiem De meter
– bogini ziemi i płodności, błędnie utożsamianej z chrześ-
cijańską świętą, a będącej reliktem kultu w słynnym
te lesterionie w Eleusis koło Aten – jeszcze w XIX w.
skła dano ofiary z kwiatów [22, s. 270]. Chociaż dla nie-
dowiarków, sceptyków i bezbożników, jakich nie brako-
wało i brakować nigdy nie będzie, Bes kojarzył się raczej
z gro teskowym aktorem komediowym w masce o karyka-
tu ralnym grymasie.
Bes, pełniąc funkcję opiekuna czuwającego nad żegla-
rzami i rybakami, znalazł zapewne godziwe usytuowanie
nieopodal morskiego brzegu i portu, jak również został
połączony ze zbiornikiem, do którego wyciekała struga
wody – „krwi” z pyska ujarzmionego lwa. Żywioł wody
w obu postaciach, zarówno morza, jak i cieknącej strugi,
był istotnym elementem kultowym, szczególnie w escha-
tologicznych wierzeniach charakteryzujących egipskie
kulty sukcesywnie zdobywające, obietnicą stałej regene-
racji i pozadoczesnego życia, wiernych i wyznawców na
obszarze całej antycznej ekumeny. Wzorcem takiego od -
radzania był Ozyrys utożsamiany ze „świeżą wodą – re -
ge neracyjną mocą nurtów Nilu”. Ozyrys i proces jego
odradzania były aktualne wszędzie tam, gdzie występo-
wał żywioł wody, tak jak to formułowały kultowe zwroty
od czasów Nowego Państwa: Ty jesteś Nilem... bogowie
i ludzie żyją dzięki twemu wypływowi [7, s. 571].
W Amathus Bes mógł odgrywać rolę świadka i straż-
nika kultowego ceremoniału. Podobnym misterium, rów-
nież związanym z regenerującą funkcją wody i Ozyrysem,
były obrzędy, w których odtwarzano jego losy, śmierć
i zmartwychwstanie. W Amathus częścią tych obrzędów
mógł być basen z wodą, pełniący funkcję Nilu. Bes mógł
być i tu strażnikiem ochraniającym to misterium. Trudno
wyobrazić sobie, aby w ograniczonym basenie fontanny
miała pływać łódką Izyda, siostra i małżonka Ozyrysa,
odszukująca w nurcie Nilu fragmentów jego ciała, aby je
połączyć, ożywić i spełnić akt prokreacyjny. Zapewne
była to inscenizacja posługująca się jedynie symboliczny-
mi atrybutami z odpowiadającą jej scenografią. Misterium