Numer 2(54)/2018

doi:10.37190/arc (doi:10.5277/arc)

Pobierz spis tre艣ci

Spis tre艣ci

Otw贸rz spis tre艣ci

  1. Artyku艂y

    1. Beata Juchniewicz - Sztuka patrzenia i rysowania
    2. Beata Makowska - Szkicowanie jako zapis my艣li
    3. Beata Kucharczyk-Brus, Joanna Zabawa-Krzypkowska - Rysunek odr臋czny w procesie kszta艂cenia architekt贸w wn臋trz
    4. Pawe艂 Jaszczuk - Zmiany roli przedmiot贸w plastycznych i metod ich nauczania w kontek艣cie programu kszta艂cenia architekt贸w na Wydziale Architektury Politechniki Wroc艂awskiej
    5. Joanna P臋tkowska - Rysunek odr臋czny w kontek艣cie przemian technologicznych
    6. Maciej Balasi艅ski, Leszek Maluga - Rysunek odr臋czny w kontek艣cie przemian technologicznych
    7. Barbara Siomkaj艂o, Dorota 艁uczewska - Wst臋p do modelowania przestrzeni 鈥 艂膮czenie podstaw teorii kompozycji z prac膮 z tworzywem na Wydziale Architektury Politechniki Wroc艂awskiej
    8. Hubert Bujak - Wst臋p do modelowania przestrzeni 鈥 艂膮czenie podstaw teorii kompozycji z prac膮 z tworzywem na Wydziale Architektury Politechniki Wroc艂awskiej
    9. Karolina Jaklewicz - Murale 鈥 malarskie strony architektury

Artyku艂y

Beata Juchniewicz - Sztuka patrzenia i rysowania

doi:10.5277/arc180201

W artykule opisano zwi膮zki mi臋dzy umiej臋tno艣ci膮 aktywnej percepcji przestrzeni a rysunkiem odr臋cznym, ze szczeg贸lnym uwzgl臋dnieniem ich roli w rozwijaniu umiej臋tno艣ci tw贸rczych architekt贸w. Wyr贸偶niono cztery kategorie widzenia i odpowiadaj膮ce im sposoby plastycznego zapisu. Wszystkie one zosta艂y om贸wione na podstawie przyk艂ad贸w rysunk贸w W. Weissa, Z. Herberta, wsp贸艂czesnych architekt贸w (m.in. T. G艂owackiego) oraz prac studenckich. Zwr贸cono uwag臋 na pewne odr臋bno艣ci i jednocze艣nie uzupe艂nianie si臋 tych kategorii w ostatecznym kszta艂towaniu aktywnej, tw贸rczej postawy percepcji przestrzeni, nazwanej aktywnie otwartym okiem.

S艂owa kluczowe:
  •     przestrze艅
  •     percepcja
  •     rysunek
  •     architektura
  •     sztuka
  • Pobierz artyku艂

    Beata Makowska - Szkicowanie jako zapis my艣li

    doi:10.5277/arc180202

    W artykule podkre艣lono istotn膮 i niezast膮pion膮 rol臋 szkicowania w procesie tw贸rczym. Szkice s膮 z jednej strony rozmow膮 wewn臋trzn膮 autora w tym procesie, w kt贸rym ci膮gle weryfikuje on i dokonuje poprawek w swoim rozumowaniu. Z drugiej strony rysunki odr臋czne s膮 tak偶e form膮 dialogu z rzeczywisto艣ci膮, daj膮 mo偶liwo艣膰 jej g艂臋bszego badania i odkrywania. Im wi臋cej do艣wiadczenia ma za sob膮 rysownik, tym bardziej swobodnie i tw贸rczo 聽podchodzi do zadania projektowego. S膮 one pomocne w procesach tw贸rczych, kt贸re s膮 nieprzewidywalne i potrzebne szczeg贸lnie wtedy, gdy wyobra偶enie w my艣li nie wystarcza do rozwi膮zania problemu lub je艣li 艂atwiejsze jest rozwini臋cie pomys艂u przez czynno艣膰 鈥瀦ewn臋trzn膮鈥 rysowania (proces restrukturyzacji 鈥 tworzenia analogii, mutacji i kombinacji form przez szkicowanie). Przez to, 偶e w procesie kszta艂cenia przysz艂ych architekt贸w rysuje si臋 teraz mniej ni偶 dawniej, z wi臋ksz膮 trudno艣ci膮 studenci rozwijaj膮 umiej臋tno艣膰 tw贸rczego 鈥瀖y艣lenia na papierze鈥. W nauczaniu umiej臋tno艣ci plastycznych wspomagaj膮cych proces tw贸rczy przysz艂ych architekt贸w wa偶ne jest, aby ka偶dy z nich poszukiwa艂 indywidualnego spojrzenia i wy艂amywa艂 si臋 ze stereotyp贸w. W artykule wykorzystano metod臋 obserwacyjn膮 opart膮 na wieloletnim do艣wiadczeniu pedagogicznym w pracy ze studentami.

    S艂owa kluczowe:
  •     rysunek-odr臋czny
  •     szkice-architektoniczne
  • Pobierz artyku艂

    Beata Kucharczyk-Brus, Joanna Zabawa-Krzypkowska - Rysunek odr臋czny w procesie kszta艂cenia architekt贸w wn臋trz

    doi:10.5277/arc180203

    W artykule poruszono zagadnienia zwi膮zane z procesem kszta艂cenia w zakresie rysunku odr臋cznego na kierunku architektura wn臋trz na Wydziale Architektury Politechniki 艢l膮skiej. Przedstawiono program kszta艂cenia w przeci膮gu ca艂ego cyklu studi贸w. Zawarto refleksje dotycz膮ce zar贸wno konieczno艣ci przygotowania student贸w w tym zakresie, jak i prze艂o偶enia tre艣ci zapisanych w programie na warsztat zawodowy przysz艂ych architekt贸w. G艂贸wnym celem pracy jest okre艣lenie, w jaki spos贸b proces nauczania rysunku odr臋cznego rozwija umiej臋tno艣ci plastyczne 鈥 narz臋dzie umo偶liwiaj膮ce przedstawienie w艂asnej koncepcji projektowej przysz艂ym inwestorom. W jego realizacji wykorzystano obserwacj臋 uczestnicz膮c膮, analiz臋 prac studenckich, analiz臋 prac realizacyjnych. Om贸wione badania doprowadzi艂y do konkluzji o istnieniu konieczno艣ci zintensyfikowania zada艅 z rysunku architektonicznego.

    S艂owa kluczowe:
  •     rysunek-odr臋czny
  •     rysunek-architektoniczny
  •     program-nauczania
  • Pobierz artyku艂

    Pawe艂 Jaszczuk - Zmiany roli przedmiot贸w plastycznych i metod ich nauczania w kontek艣cie programu kszta艂cenia architekt贸w na Wydziale Architektury Politechniki Wroc艂awskiej

    doi:10.5277/arc180204

    Artyku艂 ukazuje zmiany roli i metod nauczania przedmiot贸w plastycznych na Wydziale Architektury Politechniki Wroc艂awskiej podyktowanych kilkukrotn膮 modyfikacj膮 programu kszta艂cenia architekt贸w. Proces zmian zawiera艂 w sobie dwa przeciwstawne bieguny. Z jednej strony skracany by艂 czas przeznaczony na prowadzenie zaj臋膰; z 450 godzin w 1946 r. do 182 godzin w 2007 r. Skutkowa艂o to sukcesywnym zaw臋偶aniem problematyki zaj臋膰. Sytuacj臋 skomplikowa艂y jeszcze dwa fakty: zmiana filozofii prowadzenia projektowania wst臋pnego oraz post臋puj膮ca obecno艣膰 komputera w procesie projektowania zmieniaj膮ca istotnie zasady wsp贸艂pracy studenta z wyk艂adowcami. Wi膮za艂o si臋 to z rozszerzeniem problematyki kompozycji w programie zaj臋膰 tak, 偶e du偶a cz臋艣膰 tych 膰wicze艅 realizowana by艂a w trybie konsultacji z wykonaniem w domu. Zauwa偶ono r贸wnie偶 rosn膮cy brak umiej臋tno艣ci zapisu przestrzeni przez student贸w za pomoc膮 rysunku odr臋cznego. Tak wi臋c przy coraz kr贸tszym programie zaj臋膰 pojawi艂a si臋 jednocze艣nie potrzeba wprowadzenia nowych w膮tk贸w do edukacji plastycznej. Autor proponuje zwi臋kszenie liczby 膰wicze艅 s艂u偶膮cych badaniu i kreowaniu przestrzeni w r贸偶nej skali i r贸偶nych aspektach, tak by wydoby膰 potencja艂 student贸w i pokaza膰 im, jak w pe艂ni obserwowa膰 i odczuwa膰 艣wiat wok贸艂 nas, daj膮c im jednocze艣nie narz臋dzia do jej zmiany. By艂oby to mo偶liwe przy ca艂o艣ciowej rewizji programu kszta艂cenia architekt贸w na Wydziale Architektury Politechniki Wroc艂awskiej.

    S艂owa kluczowe:
  •     rysunek
  •     malarstwo
  •     rze藕ba
  •     przestrze艅
  •     kszta艂cenie
  •     zmiany
  • Pobierz artyku艂

    Joanna P臋tkowska - Rysunek odr臋czny w kontek艣cie przemian technologicznych

    doi:10.5277/arc180205

    Celem artyku艂u jest przedstawienie rysunku odr臋cznego na tle przemian zwi膮zanych z wprowadzeniem metod projektowania opartych na modelu tr贸jwymiarowym. Zarysowano w nim histori臋 wykorzystania rysunku odr臋cznego oraz technik CAD w projektowaniu, z zaakcentowaniem zagadnienia autorstwa. Nast臋pnie przedstawiono wsp贸艂czesne uj臋cie relacji mi臋dzy rysunkiem odr臋cznym a narz臋dziami cyfrowymi, z naciskiem po艂o偶onym na modelowanie tr贸jwymiarowe. Zaprezentowane zosta艂y przyczyny wsp贸艂czesnych przemian i znaczenie systemu Building Information Modeling (BIM). Podsumowanie zawiera wnioski dotycz膮ce obecnej roli rysunku odr臋cznego oraz mo偶liwe konsekwencje, jakie zmiany te nios膮 dla pozycji architekta w procesie projektowym.

    S艂owa kluczowe:
  •     rysunek-odr臋czny
  •     projekt
  •     cad
  •     bim
  •     projektowanie-obliczeniowe
  • Pobierz artyku艂

    Maciej Balasi艅ski, Leszek Maluga - Rysunek odr臋czny w kontek艣cie przemian technologicznych

    doi:10.5277/arc180206

    Artyku艂 prezentuje programy nauczania przedmiot贸w 鈥瀙lastyczne wspomaganie projektowania鈥 i 鈥瀔ompozycja barwna 鈥 przestrze艅 w architekturze鈥, kt贸re zosta艂y stworzone dla student贸w trzeciego roku pierwszego stopnia kierunku architektura na Wydziale Architektury Politechniki Wroc艂awskiej. Jest r贸wnie偶 pr贸b膮 odpowiedzi na pytanie, jak wspomniane programy nauczania mog膮 wp艂ywa膰 na jako艣膰 wykszta艂cenia przysz艂ych architekt贸w w kontek艣cie roli, jak膮 kompozycja architektoniczna odgrywa w warsztacie projektowym.

    S艂owa kluczowe:
  •     kompozycja
  •     tw贸rczo艣膰
  •     architektura
  •     dydaktyka
  •     projektowanie
  • Pobierz artyku艂

    Barbara Siomkaj艂o, Dorota 艁uczewska - Wst臋p do modelowania przestrzeni 鈥 艂膮czenie podstaw teorii kompozycji z prac膮 z tworzywem na Wydziale Architektury Politechniki Wroc艂awskiej

    doi:10.5277/arc180207

    W procesie kszta艂cenia student贸w architektury jednym z podstawowych problem贸w jest u艣wiadomienie im znaczenia poj臋cia kompozycja 鈥 jako podstawowego dla wszelkiej tw贸rczo艣ci plastycznej, a zw艂aszcza dla projektowania architektury. Praca niniejsza prezentuje element tego procesu kszta艂cenia, kt贸ry 艣ci艣le wi膮偶e teori臋 z praktyk膮 tw贸rcz膮 przy wykorzystaniu r贸偶nych medi贸w, w celu przygotowania kompozycji przestrzennej. S艂u偶膮 temu odpowiednio dobrane zadania, kt贸re wprowadzono w ramach kurs贸w bloku kompozycyjno-plastycznego na Wydziale Architektury Politechniki Wroc艂awskiej, ju偶 na pierwszym poziomie nauczania. W opracowaniu om贸wiono grup臋 prostych zada艅 i sposob贸w ich realizacji ze wzgl臋du na wprowadzanie element贸w teorii kompozycji (jej cech, zale偶no艣ci, zasad), zastosowane tworzywo i technologi臋 wykonania oraz rodzaje dokumentacji idei projektowej. W artykule zawarto tak偶e opis metodologii realizacji kolejnych etap贸w tych zada艅 oraz dokumentacj臋 fotograficzn膮 z opisem wybranych przyk艂ad贸w prac studenckich (p艂yty, 艣ciany, bry艂y). Realizacja tej grupy zada艅 dydaktycznych umo偶liwia jednoczesne weryfikowanie zwi膮zk贸w pomi臋dzy projektowan膮 form膮, jej konstrukcj膮 i cechami materia艂u, pozwala tak偶e na koordynowanie proces贸w projektowania r贸wnolegle 鈥 w zapisie p艂askim (rysunek na wszystkich etapach) i w realnej przestrzeni. S膮 one tym samym istotnym elementem warsztatu plastycznego przysz艂ych architekt贸w.

    S艂owa kluczowe:
  •     kompozycja
  •     modelowanie
  •     edukacja
  • Pobierz artyku艂

    Hubert Bujak - Wst臋p do modelowania przestrzeni 鈥 艂膮czenie podstaw teorii kompozycji z prac膮 z tworzywem na Wydziale Architektury Politechniki Wroc艂awskiej

    doi:10.5277/arc180208

    W artykule w spos贸b subiektywny i syntetyczny przedstawiono kilka kluczowych problem贸w zwi膮zanych z poj臋ciem tw贸rczo艣ci w odniesieniu do medium rozumianego jako tworzywo oraz materia dzie艂a sztuki. Zawarto tu refleksje oraz wnioski zdobyte na styku dzia艂alno艣ci dydaktycznej na Wydziale Architektury Politechniki Wroc艂awskiej z niezale偶n膮 dzia艂alno艣ci膮 artystyczn膮 na polu malarstwa oraz rze藕by. Podstawowym za艂o偶eniem i celem artyku艂u jest podkre艣lenie czynnika materialnego w tw贸rczo艣ci oraz wykazanie w tym kontek艣cie du偶ego znaczenia samej tw贸rczo艣ci jako procesu maj膮cego cechy uniwersalne dla dzia艂alno艣ci zwi膮zanej z projektowaniem. W kontek艣cie omawianych zjawisk zosta艂y przytoczone fragmenty my艣li estetycznej, ukazano wybrane zjawiska z obszaru historii sztuki oraz konkretne przyk艂ady prac w艂asnych i studenckich realizowanych na zaj臋ciach z rze藕by na Wydziale Architektury PWr.

    S艂owa kluczowe:
  •     medium
  •     tworzywo
  •     tw贸rczo艣膰
  •     rze藕ba
  • Pobierz artyku艂

    Karolina Jaklewicz - Murale 鈥 malarskie strony architektury

    doi:10.5277/arc180209

    W artykule przedstawiono przyk艂ady z historii murali wskazuj膮ce na pozytywne przejawy wsp贸艂obecno艣ci malarstwa i architektury, ze szczeg贸lnym uwzgl臋dnieniem relacji mi臋dzy architektem a muralem. Om贸wiono r贸wnie偶 proces dydaktyczny maj膮cy na celu przygotowanie przysz艂ych architekt贸w do w艂膮czania murali (w艂asnego autorstwa lub zam贸wionych u artyst贸w) w przestrze艅 architektury ju偶 na etapie projektowania. Przywo艂ane s膮 tak偶e wsp贸艂czesne realizacje w przestrzeni publicznej, kt贸re stanowi膮 dobre przyk艂ady koegzystencji malarstwa i architektury.

    S艂owa kluczowe:
  •     mural
  •     przestrze艅-publiczna
  •     projektowanie
  • Pobierz artyku艂